För första gången gör Röda Korset en kampanj för att få svenskarna att preparera sig (preppa) för en kommande kris i landet. Är det så illa ställt?

– Det är första gången vi gör en större kampanj som handlar om krisberedskap i Sverige. Vi vill dels lyfta frågan och vi ser att alla behöver vara bättre förberedda inför att en kris kan inträffa. Vi vill också visa att vi jobbar med de här frågorna även hemma i Sverige. Och driva trafik till vår krisberedskapssajt, säger Röda Korsets kampanjledare Stina Lindroth.

Är det inte statens uppgift att förbereda medborgarna på eventuella kriser?

– Vi har en roll i svensk krisberedskap, både genom samarbeten med det offentliga, men också genom att fylla glapp mellan vad samhället erbjuder och vad som behövs. Det finns en stor roll för frivilliga att spela här. Alla måste gå samman i en kris.

Vad är anledningen att ni går ut med kampanjen just nu?
– Vi vill inte spä på någon rädsla med kampanjen. Däremot kan man ju se att extremväder kan skapa stor lokal förödelse, som i vintras när ett antal hushåll var utan el i flera veckor och bränderna förra sommaren. Vi har sett flera kriser där vi har behövt agera och där människor har behövt stöd och att det är en aktuell fråga i samhället i stort.

Bakom idén till kampanjen står reklambyrån Åkestam Holst, som brukar tävla i Guldägget med liknande kampanjer. Idén bygger på visa vilka appar som folk har i mobilerna och som man kan få svårt att klara sig utan om wifi och el slås ut. Apparna visas i stället ut som fysiska saker som en ficklampa, ett anteckningsblock med penna, batteridriven radio, klocka och kompass, lista med telefonnummer och en kortlek (!)?

– Kortleken är med som tidsfördriv när telefonen inte fungerar. Tanken är att visa att man utan el och internet får stå utan saker som man annars finner för ganska givet. Vi vill väcka uppmärksamhet för att vi tror att människor inte tänker på hur sårbara de är. Vi vill visa på vad vi kan göra i en kris och hur man själv kan bidra via oss, säger Stina Lindroth.

Kampanjen består av en film som ska spridas brett i sociala medier och online-video. Det finns även en upplaga av fysiska beredskapskit.

Hur gör ni kampanjen?
 – De ska finnas i utvalda second hand-butiker så att de kan delas ut till kunder som handlar över en viss summa. Vi har också kretsar ute i landet som har fått kit för att göra saker under perioden som MSB (Myndigheten för samhällsberedskap) håller sin krisberedskapsvecka och då Röda Korset har sin dag 8 maj.