Retriever släppte sin undersökning i söndags och den fick ett rejält genomslag. Undersökningen visar att Sverigedemokraterna ligger långt före de andra partier vad gäller följare och engagemang på framförallt Facebook och Instagram.
 
– Hade jag jobbat på något av dessa anrika partier som har funnit i så lång tid och har så stora väljarskaror skulle jag ha varit orolig. Vi har inte sagt att Sverigedemokraterna är bäst. Men de har lyckats bäst och når flest personer, säger John Rosenbaum, produktchef för sociala medier på Retriever.
 
Han hade som expert räknat med att få kommentera siffrorna. Det fick han inte.
– För mig är det märkligt att TV4 väljer att intervjua Brit Stakston, som inte tagit fram materialet, och som dessutom verkar tycka att siffrorna är ganska intetsägande, säger han och lägger till:
 
– Då blir det kontraproduktivt att hon säger att det för partierna i slutändan inte spelar någon roll. Hon verkade mest tycka att partierna skulle fortsätta knacka dörr och ställa sig i valstugorna och föra fysiska samtal. Vi säger inte att det inte är viktigt men det med tanke på sociala mediers enorma framgångar i valkampanjer världen över och med tanke på hur SD, Donald Trump, och en handfull andra använt sociala medier senaste åren, så undrar jag verkligen hur denna åsikt fortfarande kan ses som tidsenlig?
John Rosenbaum tycker att de övriga partierna i stället för att lyda Brit Stakstons råd bör titta på Sverigedemokraterna.
– Våra data talar sitt tydliga språk. Det finns inget parti som engagerar så mycket på sociala medier som SD och det har varit så långt innan Facebook ändrade sin algoritm och organisk räckvidd i princip gick upp i rök. Deras framgångar handlar om att både kunna hantverket på sociala medier samt att aktivt köpa räckvidd, speciellt eftersom det inte är superdyrt att annonsera på till exempel Facebook. Och det vi ser är att de andra partierna inte är effektiva, så här sex månader före valet och det gjorde oss väldigt överraskade.