En av de mest ihärdiga besökarna och anhängare av Almedalsveckan, Stina Morian, tycker Region Gotland riskerar sin trovärdighet när de har börjat försvarat ”myter” i sina kanaler.

Jag är en riktig sucker för Almedalsveckan. Mitt första år var 1994 och jag har sett en fantastisk utveckling genom åren. Jag minns nostalgiskt hur vi med fasa trodde att veckan var full med 90 arrangemang. Nu vet vi bättre och vet att man kan göra seminarielokal av museum, fik och gränder. Olyckskorparna som kraxat har väldigt sällan haft rätt. Men nu ser jag något som oroar på riktigt.

Alla organisationer eller företag med hyfsad omvärldsbevakning ser allt som skrivs eller kommenteras om dem i sociala och traditionella medier. Det man tycks glömma bort är att det är bara en själv som faktiskt läser allt – alla andra får på sin höjd några fragment av informationen. Almedalsveckans officiella Facebooksida har den senaste tiden börjat bemöta kritik och myter. Det kan tyckas vara en bra idé – att reda ut saker som man tycker att är fel. Men det är faktiskt ganska korkat.

Det man gör när man berättar om myter i egna kanaler är att se till att många fler nås av kritiken och börjar fundera varför Region Gotland ser ett behov av att försvara sig. Är det verkligen så att Almedalsveckan börjar tappa? Tja, kanske. Almedalsveckan har alltid varit organisk, den har aldrig växt för att Region Gotland velat det – den har växt för att den är en bra mötesplats och fler och fler upptäckt det.

När man känner ett behov av att försvara sig förlorar man i trovärdighet. För en omtyckt företeelse som Almedalsveckan behöver inte försvara sig självt, den har ivriga påhejare. Däremot förändras den. Det är fler lobbyister nu än förr. Och även aktörer som mest verkar vara på plats för att träffa branschkollegor, och missar eller ignorerar veckans politiska kärna. Det är ohemult dyrt att hyra boende, seminarielokaler och resa dit. Företag dominerar. Partiernas intresse svalnar. Och istället för att hävda att detta inte är fallet borde Region Gotland fundera på om det är ett problem? Jag menar att utan politiken tappar Almedalsveckan sin själ – men den gör inte det för att andra samhällsaktörer är där. Visby och Sverige är uppenbart större än många av oss trodde.

Förra året talade regionen om att de skulle ha workshops med partierna och större aktörer för att diskutera hur man gör veckan bättre. Det var en bra tanke, men det är oklart i vilken utsträckning dessa aktörer hörsammat inbjudningarna, och i vilken utsträckning Region Gotland dragit rätt slutsatser av den input de fått.

Så fortsätt gärna att bjuda in till diskussion om hur vi arrangörer och Almedalsälskare tillsammans kan göra veckan bättre. Men sluta dumförsvara er mot kritik de flesta av oss inte riktigt sett förrän den kom på er sida på Facebook.

Stina Morian