Regeringen tycker inte att de licensierade spelbolagen uppfyller kraven på ”måttfull” spelreklam och ska utreda hur reklamen ska kunna begränsas. Organisationen Skiftet gör tummen upp.

Utredningsuppdraget går till Spelmarknadsutredningen som till 1 oktober 2020 ska föreslå regler för att ytterligare begränsa spelreklamen. Utredningen ska föreslå hur spelreklamen kan begränsas i både omfattning och innehåll.

Detta efter försök från spelbranschen att jobba med självreglering.

”De åtgärder branschen presenterade för mig innehöll bra delar, men var långt ifrån tillräckligt för att komma tillrätta med situationen. Nu vidtar regeringen ytterligare åtgärder för att få bort den aggressiva spelreklamen. Det handlar om att skydda Sveriges konsumenter”, kommenterar civilminister Ardalan Shekarabi (s).

”Ända sedan licensutredningen tillsattes har Svenska Spel förordat riskklassificering av spel och att de mest riskfyllda spelen ska ha restriktiva ramar och regler för marknadsföring. Dagens besked är ett steg i helt rätt riktning”, kommenterar Svenska Spels vd Patrik Hofbauer.

Organisationen Skiftet har kampanjat mot spelreklamen. Skiftets kanslichef Robin Zachari är nöjd med regeringens beslut och mejlar:

”Vi är glada att de har gett utredningen så stort mandat att den till och med får överlägga med grundlagsgsutredningen om det behövs grundlagsändring för att stoppa reklamen. Skiftet-rörelsen kunde visa att svenska folket fått nog av spelreklamen som skapar så mycket lidande. Nu börjar striden om utredningen och spelbolagens lobbyister kommer göra allt de kan för att torpedera den.”