Med hjälp av en massiv reklamkampanj med bland annat Clear Channel som leverantör lyckades Järvaveckan i går slå publikrekord på premiärdagen i går.

– Vi hade regn och oväder över våra huvuden. Trots det strömmade människor in. Till invigningen kom 2 000 människor. Slutsiffran för dagen blev 6 400. Vi har inte varit i närheten av de siffrorna, säger Ahmed Abdirahman, grundare av stiftelsen The Global Village som driver Järvaveckan.

Därmed tycks han en bit närmare publikmålet på 40 000 för hela veckan.

En kombination av programmet och marknadsföringen ligger bakom publikframgången, anser Ahmed Abdirahman.

– I år har vi satsat på jobben och kulturen.

Med hjälp av Prime har Järvaeckan också fått en omfattande reklamplattform på det något kryptiska temat ”Vem bryr sig?”.

– Det är ett provokativt påstående där vi frågar vem som bryr sig om Agenda 2030, demokratin, att var 18 person bor i utsatta områden, vem som bryr sig när det inte är valår och vår förhoppning är då att företag, organisationer och myndigheter som bryr sig ska vara här.

Clear Channel har bidragit med stortavlor och i innerstaden och digitala tavlor i tunnelbanan där Järvaveckan även har annonserat på kulturtavlor. Men inte minst har Järvaveckan tryckt på med utomhusreklam lokalt i Järva och intilliggande områden.

– Vi har inte bara varit på nätet utan har vågat haft insikten att marknadsföra oss till vanligt folk på gatan, säger Ahmed Abdirahman, och lägger till:

– Det handlar om att kommunicera med fler olika målgrupper där en del läser Aftonbladet, DN och SVT medan. Andra måste man ha direkt kommunikation. Här (i Järva) har vi marknadsfört oss på varenda gata. Inne i stan, har vi en annan målgrupp, som kanske inte har bästa bilden av förorten.