Affärsutvecklings- och varumärkesbyrån Priority sätter upp ett kontor på Manhattan.

På plats i New York ska finnas ett team på sex svenska konsulter.

– Vi har fått in två amerikanska kunder av den omfattningen att vi behöver en permanent närvaro i USA, säger Prioritys vd Erik Tillberg.

Han vill inte säga vilka kunderna är, mer än att de verkar inom heminredning. Kunderna ska inte ha någon koppling till Skandinavien.

Hur har ni fått in dessa uppdrag?
 – Det är premiumvarumärken som har letat efter en byrå som båda kan affärsutveckling och branding.

Har ni pitchat på kunderna i USA?
 – Ja, vi har vart i USA och pitchat på kunderna. Vi känner att vi har en ganska unik formel som även funkar internationellt.

Priority ska nu anställa lokalt.

Vad ska ni heta i USA?
 – Vi arbetar under Priority. Man tycker att det är ett bra namn. Det är förstås upptaget så vi får hitta en lösning för registreringen.

Prime försökte ju länge att etablera sig i New York. Hur ska ni göra för att lyckas?
– Vi har en försiktighetsprincip och har inte tagit steget dit innan vi har haft uppdrag. Vår närvaro i Amerika bygger på att vi har uppdrag som vi kan serva därifrån. Vi har inte gjort det på spekulation utan som svar på efterfrågan från befintlig kund.