I den senaste utgåvan av Veckans Brief (nummer 19, 2019) berättade vi om hur tre avhoppare från byrån Prime har kastat loss för att starta byrån Carve. Nu träder trion fram och berättar om planerna.

Den nya byrån är alldeles splitterny. Så sent som helgen kom hemsidan upp. Grundartrion består av Hannes Kerstell, med bortåt 20 år på Prime bland annat som storkundsansvarig, partner och delägare, Hanna Fallenius, partner och chef för Primes corp-erbjudande, som har jobbat i över tio år på Prime med bland annat corporate reputation samt Peter Lindgren har varit delägare och kreativ chef på Prime där han har jobbat i över tio år.

I Veckans Brief spekulerades i om Carve är en svensk variant av den brittiska sociala medier-byrån med samma namn. Så är inte fallet berättar trion.

– Vi är en helt fristående verksamhet som består av oss tre. Vi har alla tre jobbat länge i branschen och tanken är kapitalisera på alla våra erfarenheter i en ny kontext och på ett nytt sätt, säger Hanna Fallenius, och berättar om namnets innebörd:

– Carve (karva), säger lite om vårt angreppsätt. Det handlar om att skala bort och hitta problemets kärna och hitta kundernas verkliga problem och sen rätt lösning på det. Det bygger på hantverkskunnande och kreativitet. Kreativitet kan accelerera en strategi och skapa idéer som kan starta ett internt engagemang och ett externt intresse från målgruppen. Vi tror mycket på att kreativa idéer kan accelerera förändring och bidra till affären.

– Som kreatör är jag van vid och gillar att lösa uppgifter genom att låta insikt växelverka med kreation genom hela arbetsprocessen. Det är när vi har förståelse för både omvärlden och affären som sannolikheten ökar att vi kopplar rätt idé till rätt utmaning, säger Peter Lindgren.

– Carve beskriver vår metod bra. Det handlar om att utgå från den stora bilden och vilka resultat man vill uppnå för att sen mejsla ut rätt lösningar, säger Hannes Kerstell.

– På ett personligt plan ser vi Carve som ett sätt att utmana oss själva. Det finns något spännande att försöka sig på något nytt och vi ser det som ett nästa steg i att utveckla oss själva, säger Peter Lindgren.

Vilken typ av byrå ska ni bygga?
 – Om man nu ska klassificera oss så är vi väl en sorts hybridbyrå där vi med kreativ kraft skapar lösningar som bidrar till affärsresultat. Vi vill jobba nära våra kunder, vi vill bygga upp ett nätverk av människor som vi jobbar med och vi vill bygga in utbildningsmoduler för våra kunder i samband med att vi löser projekten, säger Hannes Kerstell.

Blir ni en kommunikations eller affärsutvecklingsbyrå?
 – Vi kommer från det kommunikativa hållet. Det är vårt hantverk och gebit. Men det hänger ihop. Bra kommunikation kan påverka affären (produkter och tjänster).

Kunder?
 – Vi har en del samarbeten, men inget vi kan prata om.

Carve får från start med sig några idéer som kanske inte är självklara för alla byråer. Från start har byrån med sig tio experter inom olika spetskompetenser, som byrån ska samarbeta med.

– Det är personer vi känner och vill jobba med för att lösa problem och för själva hantverket.  Tanken är att utveckla nätverket, säger Hannes Kerstell.

En annan idé är att utbilda kunderna under pågående projekt.

– Både Peter och jag har en bakgrund på Berghs. Tanken är att vi ska lägga in utbildningsmoduler i projekten och på så sätt öka delaktigheten hos företagen och personerna vi jobbar med, men också för att vi ska uppnå en bestående effekt av våra lösningar. Det handlar i grunden om att lära i projekten, att få organisationen att arbetat närmare varandra mellan avdelningarna till rena praktikaliteter för att minska startsträckan vid aktiveringen.

Hur är er relation med Prime?
– Den är jättebra. Vi jobbar med olika projekt med Prime.

Hur ser visionen ut?
 – Vi har stora ambitioner och planer. Vi har varit länge på samma byrå. Nu går vi in i en ny kontext och vår plan är att utveckla nya metoder för att jobba och samarbeta med kunder och partners i vårt nätverk. Vi kan tänka oss att gå in i andra slags samarbeten och utforska hur man kan jobba, kanske genom att bli delägare i våra kunder. Vi har ett öppet sinne. Det som förenar oss är vår nyfikenhet och viljan att göra grymma grejer och utveckla oss. Nu ska vi få fart så att vi kan växa, säger Hanna Fallenius.