I skuggan av debatten kring utbyggnaden av raffinaderiet i Lysekil, kör Preem på med en ny reklamkampanj.

Planen på utbyggnaden av Preems raffinaderi har blivit en regeringsfråga då co2-utsläppen skulle öka. Detta har påverkat bilden av Preem som ett grönt drivmedelsföretag.

Nu kör Preem i gång med en ny reklamkampanj där huvudpersonen även denna gång är skidåkaren och tv-programledaren Gunde Svan. I den förra filmen badade han i tallolja som Preem använder till en del av sin diesel. Den här gången har Gunde Svan bytt ut badtunnan mot skogen där reklamen, bland annat flera filmer utspelar sig. Bland annat får Gunde Svan sällskap av sjungande granar.

Temat är som tidigare: ”Det är skillnad”. Syftet är att ”visa hur viktig skogen är för att ta fram förnybara drivmedel”.

”Vi är ett svenskt företag som satsar stort på förnybart innehåll i våra produkter som vi dessutom tillverkar i Sverige. I våra filmer har vi valt att lyfta fram rester som blir över vid skogsbruk – eftersom Preem endast använder restprodukter i vår tillverkning av drivmedel. Det kokar ned till att vi vill visa att det går att tanka med förnybart innehåll”, kommenterar Ulrica Bååthe, chef för marknadskommunikation på Preem.

Reklambyrå är Forsman & Bodenfors. Contentbyrå är Spoon.