Vårdkoncernen Praktikertjänst startar podden Vårdfrågan för att öka kunskapsspridningen internt men även med syftet att locka till sig fler ägare som vill driva en verksamhet inom bolaget.

I podden Vårdfrågan intervjuas de egna medarbetarna i aktuella ämnen inom tand- och hälsovårdens utmaningar.

– Vi startar en podd för att det är ett bra format för att sprida kunskap. Vi finns inom vårdens alla områden och det här är ytterligare verktyg i att vara en lärande organisation, säger marknad- och kommunikationsdirektören Sofia Myrevik och lägger till:

– Vi behöver rekrytera in många nya ägare och det här är ett sätt att visa att vi är attraktiva från insidan. Ett intressant innehåll hjälper också till att bygga vårt varumärke.

Podden har utvecklats i samarbete med PS Communications. Podden drivs av Praktikertjänsts presschef Erik Magni. Tanken är producera ett nytt avsnitt var tredje vecka. Det första avsnittet handlar om ledarskap i vården.

– Sara Banegas, distriktsläkare och verksamhetschef på Ekerö vårdcentral och vinnare av ledarskapspriset Guldhjärtat pratar i första avsnittet om hur hon vänt en verksamhet och hur hon ser på ledarskap. I podden kommer vi att prata om allt från stressmage och digitala vårdmöten till hur du får barnen att älska att gå till tandläkaren.

Sofia Myrevik hoppas på en bred målgrupp:

– Vi tror också att en bredare allmänhet kommer att upptäcka den här podden. Poddar som exempelvis Ronden visade att många lyssnar och att det finns ett intresse kring vården och vårdens utmaningar.

Hur ska ni sprida podden?
– Vi är ju 10 000 anställda så en del är att aktivera oss själva så mycket som möjligt. Sedan ska vi rikta köp (av reklamplats) på primärt Facebook och Linkedin mot särskilda målgrupper vi vill rekrytera.