PR-Kollektivet har använt sig av kunden Moblrns microlearning-plattform för att ta fram en digital Almedalsskola. I appen delar pr-konsulterna Karin Bäcklund och Fredrik Pallin med sig av sin egen erfarenhet av Almedalsveckan i form av en gratis mikrokurs med snabba tips i video- och textformat främst riktat till personer som besöker politikerveckan i Almedalen för första gången.

– Almedalen kan kännas omvälvande för förstagångsbesökare och vi vet att det är viktigt att ha en bra plan. Där kände vi att vi kunde vara ett stöd till användarna, säger Karin Bäcklund och lägger till:

– Vi tipsar bland annat om vad man ska göra för att maximera sin vecka.

Målsättningen är att testa konceptet och utvärdera om projektet kan utökas till nästa år.

– Vi har cirka 100 användare hittills och vi har fått ett väldigt positivt mottagande.

Hur har ni tänkt kring formatet att blanda text och rörlig bild i appen?
– Det är en bra mix. Video är ju det man ska jobba mest med men de delar av Almedalsskolan som är lite mer ingående och listor funkade bättre i text.

För användaren finns det även ett frågeformulär som kan besvaras i appen.

– Det är ett sätt att skapa interaktion som vi testar oss fram med.

Hur känns Almedalen i år?
– Det är väldigt dött. Det är inte så mycket folk men jag tycker att det är skönt. De senaste åren har man varit tvungen att bestämma möte med sina kompisar och inte haft möjlighet att bara springa på folk. Det gör man i år – precis som det var för tio år sedan. Det tycker jag är kul. Och det är mindre hetsigt och det uppskattar jag.

du kan testa Almedalsskolan här

iPhone:https://geo.itunes.apple.com/se/app/moblrn/id1045170625?mt=8

Android:https://play.google.com/store/apps/details?id=se.mobb.mlearning

Webapp:https://app.moblrn.com/#/programs/5d0b366e2eba1b5a9e91e08e/intro

Alex Mörén
alex@beaconomist.net