Det är Postnords förra kommunikationschef Per Ljungberg som från 1 augusti ska leda Svensk Digital Handel, ett dotterbolag till Svensk Handel. År 2001-2007 jobbade Per Ljungberg som kommunikationsrådgivare på JKL.
 
Hur gick det till?
– Jag har jobbat med HUI och Svensk Handel med e-barometern sedan 2009. Där ligger kopplingen till e-handeln. Därefter var det en normal process efter det att jag slutade på Postnord 1 februari, säger Per Ljungberg.

Vad ska du uträtta?

– Jag ska jobba vidare med att utveckla organisationen för Sveriges e-handlarföretag och påverka frågor och ta fram insikter om svensk e-handel. Vi har det största nordiska eventet om e-handel med 2 000 e-handlar som möts. Det är en mötesplats vi vill jobba mer med men under hela året. Vi vil hitta nya sätt att jobba med content.

Vad får du för lön?
– Nej, men det vill jag inte gå in på. Jag är nöjd. Lönen är marknadsmässig.