En ny studie från medieforskarna Andreas Widholm och Fredrik Mårtenson, vid Stockholms universitet, visar att mediekritiken driver en stor del av politikernas engagemang när de diskuterar mediefrågor på Twitter.

Studien visar att en femtedel av samtliga tweets från tjänstgörande riksdagsledamöter är medierelaterade och bland dessa är det de mediekritiska inläggen som skapar störst engagemang på plattformen.

Enligt studien bestod 7 procent av den totala andelen medietweets från tjänstgörande riksdagsledamöter av mediekritik. Som enskilt tema är det långt ifrån det mest frekventa i twitterflödet, jämfört med kommentarer om aktuella händelser (38 procent). Men sett till hur inläggen skapar engagemang är mediekritik den funktion som skapar enskilt flest reaktioner och en mediekritisk tweet genererar totalt 146 reaktioner.

Mediekritik – 146 reaktioner/tweet
Politisk kritik – 69
Kommentar om aktuell händelse – 47
Politisk marknadsföring – 40
Medieberöm – 37
Politiskt beröm – 27
Personlig marknadsföring – 19
Nyhetsdelning – 6
Passiv mention – 4

”Det finns en klar slagsida åt höger i mediekritiken och moderaterna står ut bland de övriga partierna när det häller antalet publiceringar”, noterar Andreas Widholm och Fredrik Mårtenson i studien. 

Tre av fyra mediekritiska inlägg från riksdagsledamöterna riktas mot public servicebolagen SVT och SR.

procentandel av totala mängden mediekritiska tweets
SVT – 46 procent
SR – 29
Press – 13
Nyhetsmedier – 7
Nyhetsbyrå – 3
Kommersiell tv/radio – 2
Digitala nyhtsmedier – 1

om studien
Studien Mediekritik driver Twitteraktivitet undersöker journalistiken som resurs för politisk kommunikation i sociala medier och ingår i den nylanserade boken Fejk, filter och faktaresistens som du hittar här.