Sophie Nachemson-Ekwall, forskare i bolagsstyrning på Handelshögskolan i Stockholm, skriver på DN Debatt att kinesiska Geelys aktieköp i lastbilstillverkaren Volvo visar problem med svensk kapitalbildning, som är ett exempel på en ”politik som nonchalerar att stora delar av näringslivet säljs ut till riskkapitalister, hedgefonder och utländska ägare är inte hållbar för 2000-talet”.
 
Hon kopplar svenska institutioners möjligheter att investera i svenska bolag till hållbarhetsfrågan.
”Många vill se Sverige som ett land med höga ambitioner avseende hållbarhet. För det krävs ett näringsliv som levererar på miljömässiga mål, är socialt inkluderande och ekonomiskt värdeskapande. Det räcker inte med höga ambitioner på två av de tre målen. Vi måste även stötta familjeföretagen och de institutionella investerarna så att de kan ägna sig åt långsiktigt risktagande på hemmamarknaden. En sådan politik saknas idag.”
 
På Dagens Industris ledarsida efterlyser Frida Wallnor mer kinesiska investeringar i Sverige, i alla fall i infrastruktur. Hon skriver:
”Att efterlysa fler kinesiska investeringar i svenska företag är minst sagt djärvt, vilket regeringen ska ha beröm för. Detta mot bakgrund av de protektionistiska vindar som blåser i Europa, men även den tilltagande alarmismen kring kinesiska bolags eventuella politiska agendor som råder på hemmaplan.”
 
Frida Wallnor anser att Lysekils kommun gör rätt i att gå vidare i en ”gigantisk” affär där två kinesiska bolag vill köpa hamnen från kommunen och bygga ut den till djuphamn.
 
”Även övriga landet borde välkomna de kinesiska planerna. Sverige saknar nämligen en djuphamn som klarar de nya containerfartygen, som på sistone blivit allt större och djupare. Utan kapacitet att ta emot dessa fartyg riskerar det svenska näringslivet att drabbas negativt om fartygen måste lastas om till mindre varianter i exempelvis Rotterdam. Göteborgs hamn försöker febrilt få staten att bekosta den muddring som krävs för att i framtiden kunna ta emot de riktigt stora containerfartygen – en kostnad på cirka 4 miljarder. Men regeringen har hittills sagt nej. Dumsnålt är ordet”.
 
Frida Wallnor välkomnar en utredning kring regeringens möjligheter att bedöma utländska direktinvesteringars påverkan på totalförsvaret möjligheter att att kunna inskränka det kommunala självstyret i särskilda fall eftersom det är svårt för kommunerna själva att fatta besluten.
Frida Wallnor anser kinesernas ”samröre med svenska företag”, som köpen av Volvo Cars och Nevs, har varit ”framgångshistorier för alla parter” och att ”alla som konspirerar om Kinas framtida annektering av Sverige” bör ta ”ett steg tillbaka till verkligheten”.
”För säger vi nej till kineserna i Lysekil bör vi kanske också slänga ut Hongkong-bolaget MTR från driften av Stockholms tunnelbana. Eller den saudiske Preemägaren med raffinaderi och oljehamn i just Lysekil.”