Tobaksjätten Philip Morris ska fasa ut cigaretterna för rökfria tobaksprodukter. Centralt i detta är det rökfria systemet Iqos som använs tillsammans med den rökfria tobaksprodukten Heets, som nu lanseras brett i Sverige, bland annat via en pop-up-butik vid Stureplan i Stockholm.

– Vårt mål är att fasa ut cigaretter. Det vill vi göra så snart som möjligt. Det bästa är att inte röka. Men de som ändå vill röka erbjuder vi ett rökfritt alternativ.

Iqos är använder sig att teknologin heat-not-burn. Med hjälp av ett elektroniskt system värms tobaken upp utan att någon förbränning ska uppstår. Målet är att Sverige ska bli det första rökrifa landet i världen.

Som tobaksbolag har Philip Morris begränsade möjligheter att marknadsföra sig.

– Vi kan inte smälla på med en Red Bull-kampanj och vi anpassar oss efter möjligheterna vi har.

En del i den svenska lanseringen är öppnande av en popup-butik nära Stureplan i Stockholm där Philip Morris ska sälja sina produkter.

– Vi tänker att vi måste finnas där många rökare passerar. Vi har förstås en åldersgräns på 18 år och vi visar inga tobaksprodukter ut mot gatan. De ligger i lådor och syns inte.

Vad hoppas ni få ut av butiken?
 – Vi hoppas kunna skapa nyfikenhet runt ett bättre alternativ för vuxna rökare.

Finns det inte en risk för attacker från tobaksmotståndare?
 – Det kommer säkert folk som inte gillar att vi finns där, men även Swedish Match har en konceptbutik nära Stureplan, så det är inget nytt.

Nästa steg för Philip Morris i lanseringen är att successivt byta ut skyltmaterialet i de butiker som ska sälja Iqos.

Innebär lanseringen att ni vill ta andelar från snuset?
 – Nej, vi vänder oss faktiskt bara till dem som röker. Iqos och Heets är framtagna för att efterlikna cigaretter i känsla och smak.