Dagens Opinion har pratat med tobakskoncernen Philip Morris nya Sverige-vd Anette Rosengren, som senast jobbade som Sverige-vd för Fazer Bageri.

Hur gick det till när du fick jobbet?
– Rekryteringsprocessen var som alla andra. Det var en ansökansprocess, intervjuer och frågor till mig och frågor jag ställde. För mig handlade det mycket om vad företaget ska åstadkomma, säger Anette Rosengren.

På 90-talet jobbade Anette Rosengren på Kraft Foods som då ägdes av Philip Morris.

– Så det var inget okänt företag för mig. Långt tillbaka har jag haft kontakt med företaget.

Vad ska du uträtta?
 – Mitt mål är att skapa ett rökfritt Norden, vilket är i linje med företagets globala vision. Det handlar om att det bästa för hälsan är att aldrig börja röka och har man gjort det, ska man sluta. Men för konsumenter som väljer att inte sluta utan fortsätter att använda tobak, ska vi erbjuda produkter med lägre risk.

Philip Morris jobbar på en marknad som är politiskt omdebatterad och med omdiskuterade produkter. Hur har du tänkt kring det?
 – Det är något man får fundera kring. Men med den vision som Philip Morris har satt upp, handlar det om att ändra konsumenternas beteende. Jag tror på innovation och att hela tiden utvecklas och nu börjar det hända saker i tobaksindustrin. Man kan sticka huvudet i sanden, eller välja att göra något. Jag tycker att det är intressant att vara med på en sådan resa där man väljer att göra något.

Kommer du att behöva stuva om i organisationen för att nå målen?
 – Organisationen känner målet, sedan handlar det om vilka kompetenser som behövs för att uppnå målet, säger Anette Rosengren som har som främsta kortsiktiga mål att lära känna de över 200 medarbetarna i Norden.

I höstas slutade Anette Rosengren som vd för Fazer Bageri Sverige.

– Vi skiljdes år under förra året och jag hade börjat fundera på vad jag gör bäst. Själv tycker jag om att driva förändringsresor. Det har jag gjort på Fazer där jag har varit med och stängt bageri bland annat. Jag tycker att det är mest intressant att gå in i Företag som driver en förändringsresa. Som tur är förändras världen snabbt och många vill göra förändringsresor.