Bakom utmärkelsen ligger pr-byrån Springtime och undersökningsföretaget Notified med Dagens Opinion som mediepartner.
 
Vinnarmotiveringen lyder: ”Framgångsrik opinionsbildning handlar om att skapa engagemang. Redan etablerade varumärken behöver kontinuerligt beröra för att vara fortsatt relevanta. Vår förstapristagare i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen förstår styrkan i att samarbeta, innoverar i ett brett spektrum av kanaler samt är närvarande, inlyssnande och genuin. Hen vet vad hen kan och gör det sen riktigt bra. Aldrig förr har juryn heller sett en person på fler selfies under politikerveckan. Det handlar om mannen som är störst i dalen – Petter Stordalen.”
 
På andra plats kom organisationen Fler Unga med motiveringen: ”Framgångsrik opinionsbildning handlar om att vara enträgen och outtröttlig i sin påverkan samtidigt som budskapet är enkelt att förstå. Det vissa kallar tjat kallar andra påminnelser. Vår andra-pristagare i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen är inte bara organisationsmässigt en förebild – de bär budskapet i formen; de har på ett organiserat och strategiskt sätt synts och hörts överallt. För det handlar om att #FlerUnga ska ta plats i Almedalens demokratiska samtal och visst gör dem det.”
 
På tredjeplats kom organisationen Make Equal med kampanjen #Ochjagprotesterade med motiveringen: ”Framgångsrik opinionsbildning handlar om att snabbt haka på händelser som stör och berör. Hens initiativ har skapat ett uttryck för individen att stå upp för vår demokrati och vårt öppna samhälle. Det är en vacker, sorgsen och samtidigt kraftfull kanalisering av ilska, frustration, rädsla och vanmakt. Vår tredjepristagare i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalens initiativ har skapat kedjereaktioner över hela landet. Nazisterna kom till Almedalen #Ochjagprotesterade.
 
Juryn vill även ge ett hedersomnämnande till #Almedalsgarderoben med motiveringen:
”Framgångsrik opinionsbildning handlar om att gå från ord till handling. Med en genomtänkt kommunikation och ett visuellt tänk lyfter organisationen som får Årets hedersomnämnande nya affärsmodeller, bidrar till en mer hållbar bransch och uppmärksammar en viktig fråga där budskapet bokstavligen bärs i formen.”
 
juryn bestod av
Karin Bäcklund, digital strateg, Springtime
Anna Pettersson, Customer Success Manager Notified
Camilla Eriksson, retorisk och semiotisk analytiker, Retorikiska
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare Dagens Opionion/Beaconomist
Beata Wickbom, grundare Hej Digitalt
Günther Mårder, vd Företagarna