Partiledardebatten drog dubbelt så stor publik som Agenda som normalt sänds i SVT2 vid den tidpunkten.

Enligt siffror från MMS som Johan Eidmann på mediebyrån Bizkit har tagit fram tittade som mest 682 000 tittare partiledardebatten. Toppnoteringen gäller det andra blocket efter Aktuellt.

”Den första akten som startade kl 20.00 låg programmerad rakt emot Mästarnas Mästare. Ett program som slukar en stor del av tillgängliga tittare när det sänds”, berättar Johan Eidmann, via mejl, och lägger till:

”Normalt har Agenda en tittarsiffra på drygt 300 000 tittare. Gårdagens tittarsiffra var alltså dubbelt så hög som normalt. Jag tror att höstens och vinterns ihållande politikreklam runt regeringsbildningen skapade extra stor nyfikenhet på debatten igår och bidrog starkt till att höja tittarsiffrorna så pass mycket”

Johan Eidmann är dock inte så imponerad av tittarprofilen.

– Tittarprofilen på den sena sändningen var med en lite tyngdpunkt på män och 60+. Den första sändningen som drog lite mindre publik hade i princip samma profil. Det som inte är så bra är att intresset från tittare under 45 år är nästan obefintligt.