Även reklam är en jultradition. Och varumärken som lyckas kanske kommer att få en publik som kräver att få se reklamen. Dit vill Pantamera nå. Organisationen, som har i uppgift att få in PET-flaskor och burkar, har rullat ut en reklamfilm i tv på bio och i digitala kanaler där pappan i familjen ska gå ut och panta i stället för att hämta tidningen.

– Vi vill påminna folk om vikten av att panta. Julen är en högtid när man konsumerar mycket dricka. Vi jobbar i princip alltid med högtiderna men har aldrig tidigare tagit fram en jultemafilm, säger Katarina Lundell, kommunikationschef Pantamera.
Försöker ni att ta en plats jämte julannonsörer som Coca-Cola?
– Med glimten i ögat tycker vi att det är skojigt att vara med och konkurrera om uppmärksamheten.  Vi försöker inte att knycka en position utan försöker tillföra en hållbar tomteursäkt.
Vad har ni för mål?
Vi sätter alltid upp mål för kommunikation. Framförallt vill vi att folk pantar det man konsumerar under julen.
Vill ni också bli en jultradition?
– Vi hoppas att kunna jobba långsiktigt och att filmen ska hålla flera jular.
Reklamen har tillverkats av Storyfire, distribuerats av Scream medan Identx står för pr.