Hur har er inställning till/investering i Almedalsveckan förändrats sedan i fjol?
–Varje år vässar vi oss. Våra kunder ska alltid känna att det vi erbjuder är av högsta kvalitet och att insatserna bidrar till att nå kundernas mål. I år ska det bli särskilt spännande att se om dippen i antalet besökare och journalister fortsätter, eller om förra året bara var ett eftervalår. Om det i längden går att nå allt färre i en miljö som är allt för svår att höras i, blir det förr eller senare dags att fundera över hur Almedalen ska kunna behålla sin uppgift som demokratifestival. Vi tycker att Almedalsveckan behöver kortas, vässas och demokratiseras.
 
Vad vill ni uppnå i Almedalen i år?
–Förutom att våra befintliga kunder ska vara nöjda med det vi levererar, så vill vi uppmana till utveckling av politikerveckan så att fler medborgare involveras i denna demokratifestival för medborgare och mer av ett jippo för intresseorganisationer, pr-byråer och kommersiella aktörer.

Hur utvecklar ni er tidigare närvaro?
–Vår närvaro ser ut ungefär som tidigare år. Vi jobbar tätt med våra kunder, oavsett öppna arrangemang eller annat kundarbete.

Vilka blir era viktigaste aktiviteter?
–Våra kunders arrangemang. Och att vara där, med örat mot marken och en glass i handen. Kanske inte samtidigt dock.

Hur många har ni på plats?
– Sex personer på plats.

Vilka trender får vi se i Almedalen i år?
–Vi hoppas att det blir den hyllning till demokratin som Almedalsveckan kan vara, men dessvärre tror vi utvecklingen fortsätter gå i motsatt riktning. Som skandinavisk byrå är GK djupt involverade också i Folkemødet på Bornholm och i Arendelsuka i Norge och det är intressant att jämföra originalet i Visby med de snabbt växande varianterna i Norge och Danmark. I båda länderna är veckan kortare, mer riktad till allmänheten och har större fokus på diskussioner kring demokratin och frågor om folkstyre och inflytande. Mycket tyder på att Almedalsveckan blir mer och mer exkluderande och elitistisk. Fler inkluderande möjligheter till samtal mellan makten och allmänheten skulle gynna Almedalen.

Vad missar du inte?
–Partiledartalen, de är fortfarande kärnan och bärande för Almedalsveckans existens.

Vad ser du mest fram emot?
– Systembolagets stora mingel i Landshövdingens trädgård. Alltid massor av intressanta personer och samtal, och Almedalens mest imponerande alkoholfria utbud.