DEBATT. Restaurangbranschen bör ta av sig offerkoftan samt sluta tigga pengar från sina gäster och kräva att staten efterskänker skatter utan i stället komma ur sin ”egoistiska bubbla” och fråga sig vad de kan göra för att hjälpa medborgarna i coronakrisen. Det skriver Stefan Norman, egenföretagare inom hållbarhet och Peter Zackariasson, före detta hotellchef i ett debattinlägg.

I coronakrisen klagar den svenska restaurangbranschen allra mest högljutt över hur hårt de drabbas och hur synd det är om dem. De kämpar med näbbar och klor för att behålla sina intäkter och gäster, men det sker utan någon som helst själv- eller krisinsikt. Krögarna verkar enbart tycka synd om sig själva och förstår inte sin kritiska roll som mötesplats för eventuella smittspridare.

Istället för att fråga sig vad de kan göra för att hjälpa samhället, de utsatta och de sjuka i denna allvarliga kris, klagar krögare, inte alla men många, på sjunkande omsättning och lägre vinster. De ser sig som någon slags samhällsbärare, upphöjda och under många år hyllade idoler och hjältar som nu förtjänar allmosor, sympati och stöd.

Flera kända Stockholmskrögare har gett sig ut på osmakliga tiggarstråt och ber om bidrag från sina gäster, till exempel genom att sälja t-shirts för 5 000 kronor styck eller ditt namn på en barstol för facila 100 000 kronor stycket. Stöduppropen haglar i sociala medier och alla går ut på att gästerna kravlöst ska stötta sina restauranger genom att besöka dem oftare eller skänka pengar.

I en debattartikel i en affärstidning kallar landets kanske mest kända och lönsamma krogkoncern sig själva för ”hjältar” och dess vd kräver att staten efterskänker skatter, moms och arbetsgivaravgifter för nästan hela året. Vi vill gratulera till detta överlägsna VM-guld i tondövhet. Även Danyel Couet, ägare av Stockholms två dyraste restauranger, kräver i Aftonbladet (24/3) samma särbehandling.

En guldkrögare klagade så sent som idag på regeringens påbud om enbart bordsservering, och hävdade att ”massor av restauranger” kommer att gå i konkurs inom sju dagar. Men om man inte klarar en enda vecka med lägre intäkter så ska man gå i konkurs.”

Vill restaurangbranschen rädda sina affärer under coronakrisen bör de satsa på bättre erbjudanden istället för att tigga och gnälla, till exempel lägre priser, bättre hygien och hemkörning av mat. Skapa lojalitetsprogram med poäng som gästerna kan lösa in när krisen är över.

Och framför allt: se utanför er egoistiska bubbla och fråga er vad ni kan göra för att hjälpa medborgarna i denna kris. I många länder har myndigheterna helt stängt alla restauranger och barer. I andra råder begränsade öppettider och förbud mot alkoholservering.

Restaurangerna bör satsa på handsprit vid alla bord, ökade avstånd mellan borden, virusdödande munskydd på all kökspersonal och givetvis avhämtning och hemkörning av mat för att minska risken för smittspridning. Stäng tidigare för att undvika alkoholrelaterat mingel. Visst, det kostar intäkter men många guldkrogar har levererat fina vinster till sina ägare genom åren och borde ha en krigskassa.

Folkhälsomyndigheten har redan kritiserat branschen för dess ovilja att se sin roll som potentiell smittspridare. För bara en vecka sedan smittades många människor under en så kallad after ski i Åre där ansvarslösa krögare lät gäster hoppa grodor packade som sillar. Varför? (Ledtråd: det börjar på P.) Senast igår (söndag) var uteserveringarna i huvudstaden fulla av folk som satt tätt tillsammans och man kunde inte enkelt förstå vem som var dummast, ägarna eller gästerna.

Vill branschen verkligen hjälpa samhället så låt er arbetslösa personal laga mat och leverera den till äldreboenden eller personal på vårdcentraler och sjukhus. Ikea har beslutat att stänga alla sina restauranger (utan att gnälla eller tigga pengar av varken sina gäster eller staten). Det är bra. Men varför håller inte Ikeas kök öppet, utan gäster, och lagar mat för gratis leverans till äldreboende och i hemmet isolerade äldre? Ikeas årliga vinst är cirka 26 miljarder kronor. De har råd.

Kanske kan krisen bli startskottet för en sundare relation mellan svenskarna och dess krögare. Istället för den upphöjda adel många trendiga kockar och krögare blivit, inte sällan med nedlåtande attityder mot sina gäster, dålig service och höga priser, kanske gästerna kan börja ställa krav på den yrkesgrupp de försörjer.

Branschen kan börja med att dra av sig offerkoftan, slänga tiggarstaven och agera för att ta sitt ansvar under denna kris. Många coronasjuka svenskar har smittats just på restauranger och barer. Det måste upphöra.

Stefan Norman, egenföretagare inom hållbarhet
Peter Zackariasson, före detta hotellchef