Sedan drygt tio år har byrånätverket Omnicom haft en minoritetspost i svenska pr-koncernen Kreab Worldwide. Nu köper Kreab tillbaka Omnicoms minoritetspost.

Köpare är bolaget Kreab Partner, där Peje Emilsson är majoritetsägare med 88 procent  och 12 procent ägs av ett antal partners. Kreab Partner har därmed 100 procent av ägandet i Kreab Worldwide.

– Vi har haft ett mycket bra samarbete med Omnicom och kommer också fortsättningsvis samarbeta i kundprojekt som efterfrågar vår gemensamma kompetens.  Omnicoms minoritetsägande i sig har inte haft någon större betydelse, så det föll sig rätt naturligt att vi tog över ägandet själva.  Omnicom äger vanligtvis 100 procent  i sina bolag, vi var ett undantag, säger Kreabs koncernchef Charlotte Erkhammar.

Kreab fyller 50 år nästa år, har det med ägarskiftet att göra?
 – Nej det kan jag inte påstå, men att vi grundades för 50 år sedan nu tar över ägandet till 100 procent, innebär att vi påbörjar en ny fas i Kreabs historia.

Charlotte Erkhammar vill inte kommentera storleken på köpeskillingen.

Omnicoms ägande av Kreab har legat i divisionen, The DAS Group of Companies. Dess chef Dale Adams har suttit i styrelsen för Kreab, en plats han nu lämnar. Peje Emilsson har dock varit styrelseordförande sedan 2006 då han åter tog över klubban, då från Carl Bildt som var ordförande i Kreab 2004-2006, och därefter blev utrikesminister (m).

Hur ser styrelsen ut efter affären?
 – Det har vi inte tagit ställning till ännu.

Hur påverkar affären er kundportfölj?
 – Inte alls. Vi har aldrig haft en gemensam kundportfölj med Omnicom. Däremot har vi samarbetat i kundprojekt, från bägge håll, där en gemensam kompetens har efterfrågats och vilket vi kommer fortsätta att göra.

När Kreab nu kastar loss för egen maskin, med kontor i 25 länder med runt 400 medarbetare och med 85 procent av verksamheten utanför Sverige, i en position mellan de stora globala nätverken och de spetsiga lokala byråerna.

Vad innebär det?
 – Ja, vi är rätt unika i branschen. Vi är en oberoende strategisk boutique som är global. De flesta företag i branschen är uppköpta av någon av de stora konglomeraten. Vi behåller vår position som vi har haft hela tiden. Så det blir ingen förändring i strategin, säger Charlotte Erkhammar och lägger till:

– På sikt kanske det innebär en något ökad rörelsefrihet, vilket vi i och för sig alltid har haft. Vi har en platt organisation och kan fatta snabba beslut.

Vad innebär förändringen för dig?
Jag fortsätter som tidigare som vd och koncernchef för Kreab.