I den nya kampanjen vill Oatly få folk att googla på ”mjölk” för att visa på mjölken negativa egenskaper, som miljöpåverkan.
I en annons på sidan sju i Dagens Nyheter beskriver Oatly vad som händer om någon googlar på mjölk:
”Då dyker det upp fakta vi aldrig skulle våga skriva i den här annonsen, för då skulle vi bli anmälda till Marknadsdomstolen snabbare än du hinner säga ’mjölklobby’.
 
Oatly berättar också att Alex Schulman och Sigge Eklund ska ”google hej vilt” på musikfestivalen Way Out West 13 augusti som Oatly är storsponsor av.

 
– Vi vill skapa en dialog och engagemang genom vår kommunikation. Vi vill också påverka. Klimatförändringen är en av dagens största och viktigaste utmaningar. Livsmedelssektorn står för minst en fjärdedel av världens utsläpp av växthusgaser. Så mycket som 14,5% av världens utsläpp av växthusgaser kommer från animalieproduktionen. Det är mer än alla utsläpp från transportsektorn tillsammans. Nötköttet svarar i sin tur för drygt 40% och mjölk- och mejeriprodukter för drygt 20% av utsläppen från animalieproduktion. Vi behöver alltså en omställning, berättar Cecilia Sjöholm, kommunikationsdirektör på Oatly, i en mejlintervju.
 
Oatly vill genom kampanjen göra konsumenterna mer välinformerade.  
– Genom att googla kan människor själva söka information och då också göra informerade och medvetna val och ställningstaganden. De kommer att få både positiva och negativa resultat, men framförallt kommer de att veta mer.
 
Oatly vill även få upp frågan om omställning till en vegetabilisk livsmedelsproduktion och konsumtion på dagordningen.
– Sverige ska inom kort ta beslut om en ny livsmedelsstrategi som stakar ut framtiden för livsmedelspolitiken. Det är viktigt att den svenska livsmedelspolitiken levererar på de klimatmål världens ledare enades kring i december i Paris, med tanke på vilken stor klimatpåverkan livsmedel har. Sverige har möjligheten att bli ett föregångsland genom att visa att omställning av livsmedelsproduktionen är möjlig i praktiken. Det handlar bland annat om att investera i utveckling av nya och innovativa livsmedel, som kommer att kunna ersätta delar av de traditionella livsmedlen med mer klimatsmarta och hälsosammare produkter. Och där är vi inne i en global trend som vi bara sett början på.
Alex och Sigge har Arla arbetat med förut.
– Vi har jobbat med Alex & Sigge sedan lång tid och sponsrat deras podcast vid flera tillfällen och det har vi gjort även med Way Out West. Nytt för i år är att vi tillsammans med Way Out West adderat en helt ny del till festivalen, Way Out West Talks, där det kommer att hållas intressanta föreläsningar och seminarier om samhällsaktuella ämnen. Syftet är att utveckla festivalen som handlar om musik till att också behandla frågor om kreativitet och hållbarhet och hur vi påverkar den värld vi lever i.