Det nordiska undersökningsföretaget utnämner en internationell chef.

Det är Jacob Lagerstedt som kliver in som chef för Norstat International den 1 oktober. Han kommer närmast från visualiseringsbolaget Dapresy där han har jobbat i drygt 1,5 år som chef för EMEA.  Tidigare har han jobbat på GFK och Norstat. Har är även ordförande för organisationen Swedish Insighters.

– Nu går jag tillbaka till Norstat och blir chef för den internationella avdelningen. Det är väldigt roligt och ett område med stor potential och bra möjligheter för mig, berättar Jacob Lagerstedt.

Hur gick det till?
– Vi har haft regelbundna kontakter både under och efter att jag jobbade på Norstat. När det här jobbet dök upp, fick jag en direkt fråga för ett par månader sedan och det var ett relativt enkelt beslut för mig. Det krylla inte av jobb i den här branschen.

Vad ska du uträtta?
– Framförallt stötta vårt varumärke på marknader där vi inte finns i dag. Vi ska utveckla produkterna och öka kännedomen. Vi har kontor i åtta länder, men det finns ett gap där vi inte når ut till de länder där vi inte har kontor. Vi ska fokusera på nykund och på att nå de stora bolagen, som blir allt mer centraliserade.

Vilka vänder ni er till?
 – Huvudmålet är att fånga upp kunder som har behov av undersökningar på den nordeuropeiska marknaden. Den andra möjligheten är att bygga upp nya paneler internationellt.

Vad får du för lön?
 – Det håller jag för mig själv. Men den är marknadsmässig.