”Konflikter och hot om konflikter gör att det är mycket osäkert med vilken kapacitet hamnen arbetar eller om den ens är öppen. Kunderna slutar lita på hamnen och söker sig till andra transportlösningar. I dagarna har också containerrederiet ACL meddelat att Sveriges enda direktlinje till USA läggs ner, bland annat på grund av osäkerheten i Göteborgs hamn”, skriver de åtta företrädarna, utan att en enda gång nämna Hamnarbetarförbundet, som är den fackliga parten i konflikten.
 
Företrädarna sätter press på regeringen att hitta en blocköverskridande överenskommelse att ändra lagstiftningen:
”Konflikträtt är en grundläggande rättighet som ska värnas. Men i det fall som uppstått i Göteborgs hamn befinner sig arbetsgivaren i en moment 22-situation. Det är inte rimligt att en arbetsgivare som fullgjort sina plikter att teckna kollektivavtal enligt den svenska arbetsmarknadsmodellen ska bli fånge i ständiga konflikthot. I detta särfall behöver lagstiftaren bidra med en lösning, inte minst för att undvika att situationen urholkar förtroendet för den svenska modellen.”
 
Företrädarna välkomnar regeringens utredning som har tillsatts och tycker att regeringen ”visar på mod och en vilja att ta ansvar för både Sverige och den svenska modellen” och påpekar att Moderaterna ”glädjande nog sträcker ut en hand för att få till en uppgörelse med regeringen om ett snabbt lagförslag för att lösa hamnproblemen före valet 2018”.
För ”Göteborg har inte tid att vänta på en lösning som drar ut flera år på tiden”.
Hamnarbetarförbundet presenterade i GP ”fem steg för att Containerterminalen åter ska kunna bli lönsam och en älskad arbetsplats”.

"anamma den svenska modellen"
”Ge oss samma rätt till delaktighet och inflytande som vi har i resten av Sveriges hamnar, så kan även vårt yrkeskunnande tas tillvara”.

"låt kundbehoven styra produktionen"
”Tillväxtmöjligheterna begränsas när intresserade tåg-, åkeri- och fartygskunder ska pressas in i allt trängre tidsfönster, samtidigt som Nordens största hamn ligger öde under nätter och helger. Låt oss tillsammans hitta kompletterande schemalösningar som kan garantera kunderna effektiv och tillförlitlig service under befintliga såväl som efterfrågade arbetstoppar.”

"lös förhandlingsfrågan"
”På kort sikt behöver oviljan att kalla Hamnarbetarförbundet till förhandlingar få ett slut.” och på ”längre sikt är APMT en nyckelaktör för att få till en trepartsuppgörelse för stuveribranschen, där landets majoritetsfack Hamnarbetarförbundet kan vara med och bära kollektivavtalet tillsammans med Transport och arbetsgivarna.”

"trygghet driver produktivitet"
”Den uppsplittring som nu sker genom att fastanställda sparkas för att sedan omedelbart återkallas som timanställda eller genom bemanningsföretag, påverkar terminalens produktivitet och tillförlitlighet negativt samt driver upp personalkostnaderna”.

"flexibel bemanning utan dyra bemanningsföretag"
Det finns ”ingen anledning att förlänga experimentet med att ta in dyra och mindre följsamma bemanningsföretag, som saknar erfarenhet av hamnverksamheten.”
 
näringslivsföreträdarna som skrev på
Johan Söderström, vd ABB, vice ordförande Svenskt Näringsliv
Daniel Erver, landschef, H&M
Håkan Svedman, vd och landschef Ikea Sverige
Petra Einarsson, ordförande Industriarbetsgivarna
Lars Appelqvist, vd Löfbergs
Karl-Henrik Sundström, vd Stora Enso
Fredrik Persson, ordförande Svenskt Näringsliv
Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars