Moderaternas ungdomsförbund går ut med i en kampanj som visar hur död Alliansen är. Syftet är att värva väljare från de forna Allians-kollegorna Liberalerna och Centerpartiet. Ofrivillig huvudperson i annonserna är statsminister Stefan Löfven (s).

Kampanjen släpps nu för att markera att det var ett år sedan Stefan Löfven (s) valdes till statsminister för ytterligare en mandatperiod med hjälp av regeringens Januariöverenskommelse med Centerpartiet och Liberalerna.

Annonserna som går i Expressen och sociala medier visar en bil på Stefan Löfven med texter som ”Tack för att du röstade på Liberalerna” och ”Lita inte på Centern och Liberalerna”.

– Kampanjens mål är helt enkelt att visa på att är det borgerlig politik man vill rösta på i nästa val så är kanske inte C eller L rätt alternativ, berättar Mufs pressekreterare Jonna Sandström, via sms.

Muf, som med sin storlek är ett av Moderaternas starkaste kort i valkampanjer, kommer inte att lägga fingrarna emellan vad gäller de forna allianskollegorna.

”Om inte Liberalerna väljer en borgerlig regering framför en socialdemokratisk regering så kommer vi att kampanja för att de ska åka ut ur riksdagen”, säger Mufs ordförande Benjamin Dousa i ett utskick.

Kampanjen är tillverkad av Muf i egen regi.