Den kinesiska tågoperatören MTR Express tar till samma grepp som bilvarumärken i sin nya reklamfilm. MTR har också rensat ut sina tidigare byråer.

Med hjälp av Stockholmsbyrån Makeriet har MTR låtit göra en reklamfilm som till en början tycks sälja in en ny bilmodell. Mot slutet framgår det att det egentligen är MTRs röda tåg som trafikerar Stockholm-Göteborg det handlar om.

”Syfte är helt enkelt öka kännedom om MTR Express och stärka vårt varumärke. Eftersom vi som enda tågbolag inte får sälja våra biljetter på SJ.se har vi i ett par år fokuserat huvuddelen av vår budget på Google Adwords och andra digitala kanaler för att få in trafik på vår site. Dock har vi sett ett behov att stärka vår kännedom och synas mer i breda kanaler och har därför valt att investera mer i tv och utomhusreklam i år. Vi tror detta är viktigt för vår långsiktiga tillväxt”, berättar Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express, via mejl.

Finns flera varianter av filmen?
Det finns lite olika varianter med olika längd som vi använder i digitala kanaler men det är nedklippta varianter av filmen du sett, det finns inte någon film med annat material i sig.”

MTR har tidigare jobbat med pr-byrån MTR.

Finns andra byråer involverade, såsom reklam och pr-byrå?
Nej, detta gjorde vi själva i samarbete med Makeriet. Vi har varken reklambyrå eller pr-byrå i dagsläget.”

Är det här ett one shot med nya byrån eller ett långsiktigt samarbete?
Vi är väldigt nöjda med filmen så vi jobbar gärna mer med Makeriet framåt, det finns dock inget samarbetsavtal eller så utan detta var ett engångsuppdrag för denna filmen.”

hela filmen här

 

team
produktionsbolag
Makeriet

exekutiv producent Ville Olin

producent Patrick Sobieski

DOP Marcus Möller

drönaroperatör Marcus Möller

gaffer Kamil Janowski

post Anton Nilsson

musik/ljud Darwood Music