”När Mr Green nu lanserar ett nytt Green Gaming-verktyg för att kunna följa, förstå och agera utifrån kundernas behov och riskbeteende, är det ett viktigt steg för övriga spelindustrin att följa efter. I och med att spelarna får tillgång till ett prediktivt analysverktyg skapas nya förutsättningar för ett sunt och roligt spelande. Det borde vara en självklarhet för samtliga svenska spelbolag att leva upp till när den nya svenska spelregleringen träder i kraft.
Green Gaming har varit en del av Mr Greens affärsstrategi allt sedan företaget grundades 2007. För ett år sedan gjorde vi ett omtag kring vår affärsstrategi och gav oss själva ett tydligt uppdrag. Vi ville säkra upp att våra kunder erbjuds nya digitala verktyg för att få bättre in- sikter om sitt riskbeteende. Samtidigt ställde vi kravet på oss själva att vi måste förstå vad vi gör, vi måste göra rätt och lösningarna ska vara långsiktigt hållbara.
 
Idag är Green Gaming en kultur och ett synsätt där vi i Mr Green arbetar helt integrerat med såväl vår långsiktiga strategiska plan som de dagliga affärsbesluten. Vårt nya verktyg levererar kunskap till alla delar av företaget från företagsledningen till marknadsavdel- ningen och kundsupport.
 
Vi startade processen att ta fram verktyget med att samla de mest innovativa och kunniga personerna inom teknik, analys och psykologi. Vi har bland annat arbetat nära det svenska företaget Sustainable Interaction som är den ledande utvecklaren av självhjälpsprogram och diagnostiska verktyg inom områdena ansvarsfullt spelande och psykosocial hälsa.
 
Därefter ställde vi tre viktiga frågor till oss själva – Varför, Hur och Vad – mejslade ut svaren och började därefter bygga det nya verktyget för Green Gaming.
 
varför?
Positivt spelande är både en utmaning och en möjlighet. Vi jobbar i en bransch där vi erbjuder nöje och underhållning, men där baksidan kan vara ett riskfyllt spelande. Vi vill erbjuda en positiv kundupplevelse. Det måste kännas tryggt att spela hos oss.
 
hur?
Positivt spelande kräver att våra kunder kan ta och behålla kontrollen över sitt spelande. ”Förstå vår kund” betyder fokus på människan, inte produkten. Spelbeteende och risknivåer är mer än den kunskap som redan finns i våra CRM-system.
 
vad?
Vi bestämde oss för att bygga en verkligt unik spelupplevelse utan pekpinnar. Lösningen blev en analysplattform där vi kan styra kundresan och erbjudandet utifrån kundens risk- beteende. På en enkel instrumentpanel kan kunden ständigt följa sitt spelande i form av en hastighetsmätare, där grönt indikerar låg risk och rött ett högriskbeteende. Vårt nya Green Gaming-verktyg var fött.
 
Idag kan vi analysera faktisk kunddata och kombinera den med spelarens egen bild av sitt spelande utifrån risk, intensitet, förändring och volym. Våra kunder har fått en helt egen individuell möjlighet att i realtid hålla koll på att det sunda spelandet inte övergår till något osunt som inte längre är kul.
 
Ny kunskap skapar nya behov. Det blev snabbt tydligt för oss att Green Gaming måste vara en del av hela affärskedjan, inte bara en fristående säkerhetsapp. Den kunskap vi nu får om våra spelare är basen för hur och till vem vi jobbar med marknadsföring, utvecklar nya spel, bestämmer innehållet i kundresan och skapar spelarens individuella instrumentpanel. Det bygger vår affär stabilare, klokare, bredare och mer långsiktig när vi ser och agerar utifrån kundens livstidsvärde i alla dimensioner.
 
Visst finns det utmaningar, som befintliga nationella lagar och nya EU-direktiv som reglerar hur persondata får hanteras. Det kräver kompetens, medvetenhet och vilja inom bolaget för att lyckas förena kunskap om kunden med samhällets vilja och den individuella rät- ten till integritet. Därför talar vi om för våra kunder hur vi vill använda deras spelardata, ställer frågan om vi får använda kunskapen för att hjälpa dem hålla sitt spelande under kontroll. Det är deras val och möjlighet. Men frågan är så pass viktig för oss att vi har ersatt samtliga spelansvarsnyckeltal med ett enda – andelen kunder som aktivt godkänner att vi får hjälpa dem spela sunt.
 
Att förstå sin kund ur flera dimensioner än det finansiella är inte nytt. Några har försökt, andra har tagit de första stegen. Men få spelbolag, om ens något, har på djupet integrerat kunskapen i affärsbesluten. Vi hoppas att många andra vill följa efter oss och arbeta för att nätspelandet blir en trygg och långsiktigt positiv upplevelse för kunderna.
 
Nu tar vi nästa steg i Green Gamingarbetet där kunskap och innovation är ledorden. Vi önskar att den nya regleringen adresserar och underlättar arbetet på en ny omreglerad spelmarknad.”
  
Per Norman, vd Mr Green & Co
Jesper Kärrbrink, vd Mr Green Ltd