I sin nya kampanj lyfter Mölndal Energi fram sina kunder som ”nollor”.

Energibolaget tycker sig ha hittat ett nytt sätt att berätta att företaget har slutat använda fossila bränslen för el och värmeproduktion. Mölndal Energi eldar i stället med grenar, bark och returträ. Det blir noll utsläpp av CO2, över ett träds livscykel, och därmed blir bolagets kunder ”nollor”.

Målgruppen för kampanjen är befintliga privatkunder inom elhandel.

”Vi vill först och främst öka medvetenheten om att ens val av elleverantör spelar roll samt att det elhandelsavtal de redan har gör att de får 100 procent förnybar el. Vi vill också passa på att göra våra kunder uppmärksamma på att vi sedan årsskiftet är ett fossilfritt företag”, berättar Mattias Sjöstrand, kommunikationschef på Mölndal Energi, via mejl.

Finns det då inte en risk i att kalla sina kunder för ”nollor”?
 ”Jo, det finns alltid en risk med budskap som sticker ut. I det här fallet, med att vända på begreppet nolla, anser vi det vara värt det, då vi också är medvetna om att konkurrensen om uppmärksamheten är så pass hård som den är”.

Kampanjen, levererad av We are More, bygger på består av filmer, direktreklam, annonser och influencer marketing. Filmerna är producerade av tillsammans med Hoy. I de fyra filmerna försöker Mölndal Energi att vända uppochner på begreppet ”nolla” och göra det till något normalt och positivt. Filmerna rymmer också en Göteborgsk slogan: Sluta scrolla bli en nolla. Till kampanjen hör även en kampanjsajt: enriktignolla.se.

Arbetsgrupp
Mölndal Energi: Mattias Sjöstrand, kommunikationschef

We are More:

Therese Weibull, projektledare

Hanna Davies, produktionsledare

Catja Björklund, copywriter

Hanna Eliasson, art Director

Johan Lindgren, pr-strateg

Carl Kamm, social media manager