Den rosa valstugan är en digital plattform framtagen av Moderatkvinnorna i Stockholms stad med sikte på kvinnor i åldern 25-45 år.

– Vi hoppas att vi ska nå kvinnor som vanligtvis inte kommer i kontakt med moderater och politiker, säger Andréa Ström, som är pressansvarig för den rosa valstugan.

Vem ska besöka stugan?
– Storstadskvinnan i dag och som är mitt i livet som ska få ihop livspusslet med karriär och barn. De har kanske inte tiden att besöka en valstuga på torget, då flyttar vi till ett nytt forum på storstadskvinnans villkor.

Vad kan man göra i stugan?
– Läsa om vår politik och chatta med oss om man har frågor. Man kan också se var vi befinner oss om man vill prata med oss i verkligheten och välja om man vill engagera sig, vi lägger ut bilder och budskap, så att det ska vara enkelt att att vara med och påverka och bli medlem.

Vad har ni för mål?
– Vi hoppas hinna chatta med 1 000 storstadskvinnor innan valet är över.

Ni går till val i Stockholm på att bygga Österleden, gräva ner Centralbron och motverka manliga ”antisociala dominansbeteenden”, kan det locka ”storstadskvinnan”?
– Ja, jag tror man ska se det som att trygghetsfrågan är central. Man ska känna sig trygg i det offentliga rummet och i kollektivtrafiken. Trygghetsfrågan blir avgörande. Att gräva ner Centralbron och göra om det offentliga rummet till en levande stad är i allra högsta grad en central frågan.

Ni har valt färgen rosa, duger inte ljusblått?
– Rosa är Moderatkvinnornas traditionella färg, men den är okänd i kampanjsammanhang.

Rosavalstugan.se är byggd av Axel Krottler på Naks.