I veckan Konjunkturrådets rapport där regeringens miljöpolitik sågas. John Hassler, professor i nationalekonomi, tycker i Aftonbladet bland annat att småsaker som ”bonus malus, klimatklivet, industriklivet mer eller mindre kan strykas”. M-ledamoten Kjell Jansson, som även är förbundsordförande i Stockholms län, håller med och antyder att Moderaterna kan skrota bonus malus från sin politik.

Han har tidigare varit kritisk till att Moderaterna har med bonus malus i sin politik och denna vecka fick han stöd från delar av forskningen. Detta kan få Moderaterna att ompröva bonus malus.

– Jag hoppas på en omprövning av frågan av Moderaterna. Det slår ju helt fel och ger inte de effekterna man önskar. Vi får en äldre bilpark, eftersom det är för höga skatter på att köpa nya bilar. Dessutom ger man sig på att beskatta en stor andel småföretagare, som måste ha pickuper och lätta lastbilar i sitt jobb. Det är inte den gruppen vi ska ge oss på överhuvudtaget. Den är ju en närande sektor, som skapar mycket nya jobb, säger Kjell Jansson, riksdagsledamot för Moderaterna.

Har du någon indikation över hur partiet tänker?
– Det förs diskussioner. Sedan kan jag inte säga mer. Vi får se vart det landar.

Kjell Jansson tankar ligger i linje med John Hassler, som föreslår att CO2 fångas in från 27 industrianläggningar för 23 miljarder kronor per år, vilket ungefär motsvarar CO2-skatten. Detta skulle halvera utsläppen, utan att just bilar hamnar i skottgluggen.

– Som moderat och för marknadsekonomi, vill jag inte stödja miljöpartistiska dogmer. Är man rädd om miljön och klimatet, ska man ge sig på kolet i första hand. Och vi måste se globalt på det. Det är ändå ett globalt problem. Om man bygger nya kolkraftverk i många andra länder och vi ska sluta köra bil, så funkar det inte. Det är ett avlångt land, folk måste ha bil. Det är i storstäderna man klarar sig utan. Vi har två miljoner som bor i storstäderna och åtta miljoner utanför, så man är beroende av bilen, säger Kjell Jansson, och lägger till:

– Jag tycker man ska betala skatt för vägslitage, underhåll och snöröjning och den asfalt man sliter. Det gör man med kilometerskatt. Det är ett rimligt system. Om man är missnöjd med det, får man väl höja (skatten) något. Dessutom har bränsleskatten höjts kraftigt.

Men bonus malus fanns väl även under Alliansens tid?
 – Jag vet att det har införts tidigare och vi har varit med på det. Det är obegripligt för mig. Jag hoppas att de omprövar det nu. Jag kan inte säga mer.