Med kampanjen ”Stötta STHLM” vill gratistidningen Mitt i Stockholm dra sitt strå till stacken i den corona-drabbade huvudstaden.

Tanken är att skapa ett forum, där stockholmare ska kunna hjälpa varandra.

”Vi hoppas hjälpa till att sprida hopp bland stockholmarna och att föra vidare deras goda idéer och förslag för hur Stockholm ska se ut efter att Corona är över”, berättar Mitt is chefredaktör Claes de Faire via mejl.

Han uppmanar särskilt läsarna att ”stötta sin lokala butik, frisör eller restaurang”.

Hur har ni lagt upp er corona-bevakning i övrigt?
Vi tänker på att ha en balanserad bevakning och vad som är nyheter och värt att skriva om, vi tänker på att uppmärksamma goda exempel och vi tänker på att det finns saker i Stockholm i övrigt som inte är kopplade till Corona”.

Vad är mediernas roll nu?
”Samma som mediernas roll alltid är, sedan har medier olika uppdrag. Jag är glad att jag har en redaktion som är sansad, driven och hängiven att hjälpa stockholmarna att förstå den här situationen och att på bästa sätt skapa bättre förutsättningar för Stockholm att komma ut ur krisen.