Spegel, spegel på väggen där. Säg mig vem av partiledarna mest lik jag är. Någonstans där summeras Microsoft artificiell intelligens (ai)-stunts i Visby. 

It-tjänstejätten befinner sig på plats under Almedalsveckan och visar upp sitt Ai photo booth i sin lokal hos Pickit på Södra kyrkogatan 3. Via tjänsten kan besökare, med hjälp av ai, få reda på vilken partiledare de är mest lika och också tävla om vem som är mest lik någon partiledare. Tjänsten är framtagande av konsultbolaget Active Solution på Microsoft Azure machine learning.

”Spelet ActiveElection tar bilder av deltagare som sedan matchas av Microsoft Face api för att ge ett mått på vilken partiledare som matchar bilden bäst. Den partiledare som matchar bäst får dessutom en röst på sitt parti i ActiveElections egna riksdagsval”, skriver Johanna Snickars, kommunikationschef på Microsoft, i ett mejl och lägger till:

”Syftet med spelet är att på ett lekfullt sätt under Almedalsveckan demonstrera hur du kan utnyttja Microsoft Cognitive Services ai-tjänster tillsammans med Microsoft Azure molnplattform. I det här fallet är det specifikt Face api med dess avancerade machine learning-algoritm för ansiktsigenkänning som används”.

Hittills har 127 personer testat Ai photo booth i Almedalen.

Från och med i morgon visar Microsoft även upp sin talande ai-spegel på Vinäger.

Den interaktiva spegeln har skapats i samarbete med H&M, Ombori och Visual Arts och har stått i H&Ms flaggskeppsbutik i New York. Med spegeln kan besökare verbalt instruera spegeln att ta en selfie och få bilden placerad på ett livsstilsmagasin som kan delas socialt. Den interaktiva spegeln kan också ge modetips, generera shoppinglistor och har tillgång till erbjudanden.

”Spegeln känner av när en person står inom en meters avstånd och hälsar kunden välkommen. Genom olika kognitiva lösningar, bland annat ansikts- och taligenkänning, får kunderna en interaktiv och engagerande shoppingupplevelse. Upplevelsen är möjlig genom Microsoft Azure”, skriver Microsoft i en release på sajten.