Svenska McDonalds inleder ett nationellt samarbete med organisationen Plogga som driver frågan om att människor som motionerar passar på att plocka skräp.

Samarbetet innebär att McDonalds får använda Ploggas namn. Praktiskt ska medarbetare från McDonalds 200 restauranger i Sverige att ge sig ut i naturen och plogga. McDonalds och Plogga ska tillsammans kampanja för att få andra organisationer, samhällsaktörer och gäster att delta i vårens plogging-aktivitet.

Samarbetet är också ett sätt för McDonalds att visa sitt samhällsansvar, något som konkurrenten Max har vunnit framgångar med.

McDonalds skickar fram miljöchefen Henrik Nerell i pressmeddelandet:

”På restaurangerna arbetar vi för att minska plastförbrukningen och öka återvinningen. Över 90 procent av våra gästförpackningar är redan av hållbart papper och senast 2020 ska all plast i våra gästförpackningar ha bytts ut till mer hållbara alternativ. I samarbetet med Plogga kommer vi att bidra till att minska nedskräpningen vilket också är viktigt. Det är dessutom bra för hälsan att vara ute och röra sig, och roligt att göra tillsammans.”

Plogga grundades av friluftsentreprenören Erik Ahlström.