Projektet drivs som aktiebolag och lanseras på en virtuell presskonferens klockan 9:00 i morgon.

Även journalisten Magda Gad är grundare, liksom den förra redaktionen på tidningen Omvärlden, vars produktion ägaren Sida har lagt ut på pr-byrån Intellecta.


Tanken är att bevaka "blinda fläckar" i världen med hjälp av pengar dels från spontana bidragsgivare och dels från medlemmar. Medlemsavgiften ligger på 400 kronor. Lika mycket som en skyddsväst i Ukraina.
– Vi vill tydliggöra kostnaderna för kvalitetsjournalistik. Det kostar att ha kängor i leran i stället för att googla, det kostar att ta fram fakta i stället för åsikter, säger Martin Schibbye, och ger några exempel: 900 kronor för att hyra en MC i Kongo, 24 kronor till engångsglasögon mot Ebola och 1 000 kronor för att vaccinera en reporter inför resan till Irak.
Med sin finansieringsform hoppas grundarna att förändra synen på kvalitetsjournalistik.

– Vi vill inte jobba för tidningarna. Vi vill jobba för läsarna.

Bakgrunden till projektet är att de större redaktionerna anses dra ner på utrikesbevakningen, samtidigt som grundarna har identifierat ett intresse bland läsarna.

– Framförallt bland unga människor finns det ett stort intresse. Det märkte jag när jag kom ut från fängelset. Målet är att få in en miljon kronor på två veckor.

– Det räcker till en digital plattform och till att sjösätta ett gräv, säger Martin Schibbye, som blir ansvarig utgivare. Blank Spot Project fåt tyngdpunkten på genomarbetade reportage som publiceras fritt på sajten. Men sajten ska även innehålla rörligt material och kortare inslag.

– Vi tror att människor är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Jag ser möjligheterna. Det är så många människor som lever i medieskuggan nu och berättelser som inte kommer fram, som kvinnorna som kör folkrace i Ghaza eller filosofidebatten i Colombia.

Finansiärerna får tycka till om vilka blinda fläckar som ska bevakas.  

Vad händer om en aktör som säg Lundin Oil vill finansiera ett gräv?
– Det skulle vara intressant. Volvo annonserar bredvid Dagens Nyheters ledarsida. Det är ändå ingen som tror att Volvo försöker påverka DN. Om stora ägare skulle vilja gå in, får vi hålla en högre integritet.