Consid ska omsätta 2 miljarder år 2022 inom konsulttjänster inom it, management och digital marknadsföring. Det ska bland annat Martin Edenström, regionansvarig i Stockholm, förverkliga. Han har senast ansvarat för att bygga upp Capgeminis globala erbjudande inom cx, martech och digital marknadsföring, För Dagens Opinion berättar om hur konsultkriget i Stockholm utvecklas.

Vad är högst på din priolista här i början av din tjänst?
– Vi ska dubbla totala styrkan under parollen 2000 anställda, 2 miljarder år 2022. Tar tacksamt emot modiga och bra ansökningar. Det är högst på priolistan nu och framöver, säger Martin Edenström och lägger till:

– Vi växer sällan på bara en plats. Vi erbjuder nationellt tillgängliga SMEer (områdesexpertis) tillsammans med hyperlokalt tillgängliga resurser. Vi tillgodoser efterfrågade områden som service design, devops, agile culture, CX, martech, DigitalOps och mycket mer. Inom kort öppnar vi upp på fler platser. Det hoppas jag vara en del av.

Consid omsatte 685 miljoner kronor 2018 (brutet december) och redovisade ett rörelseresultat (EBIT) om 39 miljoner kronor och växte från 307 till 410 anställda 2017-2018.

Hur ser konsultkriget i Stockholm ut idag?
– Konsultbolag i Stockholm konkurrerar just nu med olika typer av affärsområden, paketeringar, namngivningar och certifieringsnivåer hos olika partners. Så långt allt sig likt. Skillnaden just nu är att antalet affärsområden har exploderat, säger Martin Edenström och fortsätter:

– Vissa konkurrenter sysselsätter upp till 50 olika aktiebolag, vilket nog kan leda till både intern och extern förvirring.

Han nämner inga specifika namn men några direkta konkurrenter med en sådan bolagsstruktur är it-konsultjättar som HiQ, Knowit och till viss del även Nordic Morning.

För Consids del ser Martin Edenström den enhetliga bolagsstrukturen som en styrka.

– Som bransch ska vi hjälpa kunden bryta silos och jobba mer verksamhetsnära, då bör även egna bolagsförvärv och nysatsningar från det senaste halvdecenniet lira friktionsfritt.

Hur Consid ska positioneras på marknaden beror på affärsområde och möjlighet.

– Men ett gemensamt omdöme vi fått och gärna associerar oss med är ’problemlösare’. Som skapar och slutför system, kommunikation och lösning. Efter att andra lokala eller internationella aktörer varit inne och misslyckats. Det sker inte sällan genom att bli en mer fysisk del av kundens agila team, på plats.

Vilka är era främsta konkurrenter?
– Det finns riktigt duktiga experter inom alla områden vi verkar inom. Men rätt få som är så pass heltäckande som Consid. Så allt från Accenture till Curamandos nya byrågruppering.

Martin Edenström tror att Consid kan gynnas som ett relativt ungt it-företag.

– Byrågrupperingarna kan lida en aning av att de funnits med så pass länge. En ny generation beställare har visat sig gärna utforska mer moderna och innovativa partnerformationer. Jag hör många större beställare som ser fram emot att testa leverans från ett nytt gäng, istället för sin traditionella leverantör.

Och martech?
– Framtiden för martech ser strålande ut sett till kundernas intresse att delta på events och bjuda in till upphandling. Att faktiskt fatta beslut och tillgängliggöra budget är en annan fråga. Framförallt till extern leverantör, med inhouse-trenden färskt i minne. Men jag tror det stundar förändring även inom det området.

Utöver sin bakgrund på Capgemini och tidigare marknadschef på Making Waves driver Martin Edenström även sajten och nyhetsbrevet MKSE (Might Know Something Else) där han bevakar cxn, crm, marketing automation, cms och e-handeln.

Vad händer med MKSE nu när du bytt tjänst?
– Att trappa ned på MKSE.com vore som att tacka nej till några av rikets största förfrågningar om expertkonsultation och affärer.

mer om Consid
Consid har 19 kontor med huvudkontor i Jönköping och 13 affärsområden:

* Excellerate
* Interactive
* Communication
* Innovation
* Application development
* Application Management
* Internet of Things
* Mobility
* Digital Transformation
* Test & Quality management
* Business Intelligence
* Modern workplace