Enligt Markus Uvell deltar Timbros olika projektledare på ett 20-tal seminarier, ”allt ifrån arbetskraftsinvandring till religionens roll i politiken”. Men det är inte i paneldiskussionerna tankesmedjan lägger krutet och några egna seminarier arrangeras inte.
 
– Överlag tycker jag att själva poängen med Almedalen uteslutande handlar om nätverkande. Det finns en handfull intressanta seminarier men de flesta är mest utfyllnad som inte tillför något. Man är där lite pliktskyldigt. 
 
Han säger att Timbros seminarier på hemmaplan i Stockholm ger betydligt bättre utväxling och lyfter i stället upp Almedalsveckan som en plats för ”svårslagna nätverksmöjligheter” för personer som jobbar med opinionsbildning och politik. Strategin är medvetet ogenomtänkt. 
 
– Jag planerar alltid väldigt lite och bokar inte upp mig på några middagar på förhand. Jag vill vara fri att träffa personer som det inte skulle vara naturligt att luncha med i vanliga fall. 
 
Timbro har en decentraliserad strategi för Almedalen?
– Ja, så är det. Vi har ingen samlad plan för vad vi vill göra. Vi tror på att göra många olika saker och vi ser det som ett nätverkstillfälle bland många, men ett extra bra sådant. 
 
Själv ska Markus Uvell delta som kommentator på två seminarier. Ett om arbetskraftsinvandring som Hotell- och restaurangfacket anordnar men också LOs stora seminarium ”Nu tar vi över” som handlar om arbetarrörelsens opinionsbildning. 
 
– Det är en sympatisk grej med Almedalen. Det är vanligare att personer med totalt motsatta åsikter bjuds in i debatter, något som Timbro alltid försöker göra i samband med våra vanliga seminarier. 
 
Oscar Örum