Flygbolagen får en begränsad reduktionsplikt fram till 2025 därefter ska fossilt flygbränsle skiftas ut snabbare mot fossilfria. Det föreslår Maria Wetterstrand som har hållit i utredningen om hållbara biobränslen inom flyget.

Maria Wetterstrand lämnade i dag över utredningen till klimatminister Isabella Lövin (mp).

Utredningen föreslår en begränsad reduktionsplikt för flygbränsle på 1-5 procent fram till år 2025. Reduktionsplikten ska införas 2021 med kravet 1 procent inblandning av förnybart flygbränsle.
Detta för att tillverkarna, främst Preem och Neste ska, få fart på produktionen. Därefter ska reduktionsplikten raskt ökad till 30 procent år 2030 sedan för att nå målet fossilfritt inrikesflyg år 2045.

”Jag har inga problem med att gå fortare fram om det finns biobränslen på plats”, säger Maria Wetterstrand.

Utredningen presenterade även en del andra förslag:

* De som säljer långväga resor ska deklarera miljöeffekterna via Konsumentverket.

* Myndigheter ska kunna handla upp biojetbränsle.

* Försvarsmakten ska titta på inhemsk produktion av biojetbränsle.

En del av sakerna är med i januariöverenskommelsen som krav på obligatorisk inblandning av förnybart och deklaration av klimateffekter för långväga resor.