Innan ens de egna valarbetarna på Centerpartiets valkonvent, hade valfilmen presenterats av Marcus Oskarsson, som är en influerare av rang på Facebook. Han har drygt 390 000 följare.
 
– Vi kontaktade Marcus och frågade om han ville premiärvisa filmen. Han fick filmen någon timme innan vi visade den internt, berättar Centerpartiets presschef Jesscia Bissmark.
Filmen släpptes i fredags förmiddag och har när detta skrivs visats 230 000 gånger totalt.
– Vi letar hela tiden efter nya sätt att synas och få tag på väljare.  Vi tänkte att Macus kunde vara ett bra sätt. Förra valet premiärvisade vi filmen i en av kvällstidningarna.

Finns det inte en risk i att låta en person bära ut er valfilm, tidningsredaktioner är ju av hävd seriösa?
– Vi kände oss trygga med Marcus. Han är en seriös person som kommenterar politik. Han har en egen kanal som är en Facebook-sida, sedan gör han en bedömning, som alla journalister gör.