Den 11 januari blev Marcus Hellner intervjuad av SVTs André Pops i samband med slutet på Tour de Ski. Marcus Hellner höll en burk med Red Bull i rutan under intervjun.
 
Inslaget har anmälts av pr-konsulten Rikard Norberg, Myndigheten för radio och tv (tidigare Granskningsnämnden).
 
"SVT:s sportredaktion borde ha agerat och bett honom ta bort burken.
Grunden för anmälan är otillbörligt kommersiellt gynnande av Red Bull; ett bolag som är en av Marcus Hellners huvudsponsorer", skriver Rikard Norberg i sin anmälan.
 
Rikard Norberg är byråkollega till André Persson, som har skrivit boken No Bull, som handlar om Red Bulls marknadsföringsmetoder.
– Att anmäla SVT var en reflexmässig handling från Rikard, jag hade nog gjort samma sak om jag hade sett inslaget. SVT brukar vara väldigt noga med att inte visa någon reklam men det här var en riktig miss. När Marcus Hellner står i sändning med Red Bull i ena handen och skidorna i den andra så blir det problem. Det ger intrycket av att energidrycken är en sportdryck, något som inte bör blandas ihop, säger André Persson.

Vad skulle SVT ha kunnat göra för att förhindra detta?

– De skulle ha bett honom att stoppa undan burken innan intervjun. Jag tycker inte att SVT bör bidra till att förmedla bilden av att idrott och Red Bull hör samman när det är rent skadligt för hjärtat. Det är synd att de hjälper deras värld att expandera. 
André Persson skrev boken för att framföra sin kritik mot den ökande konsumtionen av energidrycker i samhället. Både Marcus Hellner och Skidåkaren Petter Northug blir omnämnda i boken.

Vad hoppas ni på att få för utfall av anmälningen mot SVT?
– Jag vill lyfta den här frågan och hoppas på att anmälan går igenom.

Rolf van den Brink & Blanca Sjöstedt