UPPDATERAD. Kommunikationsbyrån Kan har sin hemvist i Malmö men expanderar nu.

Nästa anhalt är Stockholm. Där startar Kan en byrå med namnet Okto.

Av hemsidan framgår att byrån ska verka i gränslandet av design, varumärkesupplevelse och kommunikation.

Kan delägs av förlaget Egmont och ökade under 2018 omsättningen från 68 till 87 miljoner kronor. Vinsten låg på 13 miljoner kronor och personalstyrkan uppgick till 81(66).

Kan som brukar skapa effekt för sina uppdragsgivare, har legat lågt om expansionen till Stockholm.

– Vi brukar göra så här ner. Vi gör lite grejer först innan vi vill att någon skriver om oss, säger Per Harrysson, managing director på Kan, och berättar vidare:

– Vi sjösatte bolaget i somras och har sakta och säkert fått det på plats. Nu har vi närmare tio medarbetare.

En av medarbetarna är Pia Haag som är byråchef för Okto.

Varför startar ni i Stockholm?
 – Vi har funnit i Malmö länge och har varit framgångsrika i den södra delen, men har helat tiden sneglat på Stockholm och försökt med olika setups somhar gått i stå i sista stund vid flera tillfällen. Nu såg vi men ny möjlighet och vågade chansa på lite folk som lät vettiga. Och nu har vi fått träff.