Postkodlotteriet har hittat en ny kommunikationschef.

Det är Olof Lavesson som går in som kommunikationschef på Postkodlotteriet.

Den senast tiden har han varit kopplad till pr-byrån Priority. Dessförinnan var han riksdagsledamot för Moderaterna med kultur som huvudfråga.

– En av mina stora uppdragsgivare som konsult har varit Postkodlotteriet. Nu går jag in som kommunikationschef, under en period som konsult, men det är ett långvarigt uppdrag på 100 procent. Så får vi se över anställningsformerna längre fram, säger Olof Lavesson.

Han blir chef för en kommunikationsavdelning med fem medarbetare som ansvarar för Postkodlotteriets varumärke.

– Det handlar om att förena bilden av alla förmånstagare med bilden ett av Sveriges folkligaste varumärken.

Hur tänkte du kring att ta jobbet?
 – Det är inte varje dag man får chansen att jobba med ett varumärke med som har en miljon kunder och delar ut en miljard varje år till samhällsnytta. I Sverige har Postkodlotteriet delat ut 10 miljarder sedan start och i alla länder är det hela 100 miljarder kronor. Som politiker vet jag att det stora pengar.

Vad ska du uträtta?
 – Nu ska jag först sätta mig in i arbetet

Vad får du för lön?
– Det är ett avtal mellan mig och uppdragsgivaren.

Tjänsten har varit vakant sedan 1 maj då Anne-Catherine Worth slutade.