Sveriges Annonsörer och M-Brain presenterar två listor. En med icke-politiska partier och en med politiska partier. Dagens Opinion har självklart tagit fram en lista som kombinerar båda.
Listan över icke-politiska varumärken toppas av sociala medier som folk använder dagligen, men dock sällan gör affärer med etta är Facebook med 375 000 omnämnanden (hittills i år) följd av Twitter (305 900), Instagram (304 000).
Mest omnämnda myndighet är försäkringskassan på plats 12.
Mest omnämnda fackförbund är Ledarna på plats 19 med Unionen på platsen efter.
Moderaterna, med sitt dramatiska partiledarbyte, får flest omnämnanden av de politiska partierna, 237 000, följt av Socialdemokraterna 157 400 och Sverigedemokraterna med 120 100. Sticker ut gör Vänsterpartiet som kommer fyra och alltså presterar bättre i omnämnanden än i mandat, kanske på grund av partiets vågmästarroll i budgetförhandlingarna.
En kombination av listan över partier och icke-politiska varumärken visar att Moderaterna skulle hamna på plats fyra efter Instagram. Både Moderaterna och Socialdemokraterna får fler omnämnanden än Youtube.
 
 politiska och icke politiska varumärken
1 Facebook 375 000
2 Twitter 305 900
3 Instagram 304 000
4 Moderaterna 237 000
5 Socialdemokraterna 157 400
6 Youtube 157 300
7 AIK 123 900
8 Sverigedemokraterna 120 100
9 Ica 105 500
10 Google 101 400
11 Vänsterpartiet 100 800
12 Volvo 98 100
13 Liberalerna 94 100
14 H&M 87 000
15 Ikea 83 500
 
icke politiska varumärken
1 Facebook 375 000
2 Twitter 305 900
3 Instagram 304 000
4 Youtube 157 300
5 AIK 123 900
6 Ica 105 500
7 Google 101 400
8 Volvo 98 100
9 H&M 87 000
10 Ikea 83 500
 
politiska varumärken
1 Moderaterna 237 000
2 Socialdemokraterna 157 400
3 Sverigedemokraterna 120 100
4 Vänsterpartiet 100 800
5 Liberalerna 94 100
6 Miljöpartiet 82 700
7 Centerpartiet 73 900
8 Kristdemokraterna 43 900
 
Undersökningen baseras på en sökning i M-Brains bland tryckta medier, online, radio och tv och bland både redaktionella källor och sociala medier.