Lantbrukarnas Riksförbund, LRF plockar Arla på en kommunikationschef och tappar sin egen till content-branschen.

Det är Gunnar Gidefeldt, som även varit kommunikationschef på TV4, som tillträder i början av 2019 som kommunikationschef för LRF. Han tar över efter Linda Segerblom, som ska bli vd för LRFs content-byrå Brid.

Hur gick det till?
– När tjänsten kom upp kände jag att det var en spännande utmaning utifrån det jag gör idag, med mjölken och de gröna näringarna, säger Gunnar Gidefeldt och lägger till:

– Mina och LRFs två huvudfrågor är att dels ta tillvara på potentialen som finns i de gröna näringarna i Sverige, vilket kan kopplas samman med livsmedelsstrategin, och lyfta branschen som den framtidsbransch den är och att vi gör det med vetskapen om det hållbarhetsarbete som krävs i alla näringar och självklart även i livsmedelsbranschen.

Vad ska du uträtta?
– Jag ska och driva kommunikativt de frågor som ledningsgruppen och styrelsen pekar ut. Det har varit tydligt att arbetet med LRFs kommunikation ska vara proaktivt.

Vad får du för lön?
– Det säger jag inte.