Det är sjunde året i rad Löfbergs är aktiva i Almedalen. Denna gång utan egna anordnade programpunkter.

– Vi är här för att lyfta samhällsfrågan hållbarhet och att föra dialog med beslutsfattare, opinionsbildare och andra, säger Anders Thorén, pressansvarig på Löfbergs.

Löfbergs väljer att ta upp två branschspecifika hållbarhetsutmaningar. 

– Klimatförändringarna riskerar halvera produktionen av kaffe till år 2050. Sverige är ett de kaffetörstigaste länderna i världen men i snitt häller vi ut varsin kopp kaffe om dagen i slasken.

Löfbergs har valt att lyfta frågan genom att byta namnet på sin kaffebar i Almedalen från Hållbar till Ohållbar.

– Det har resulterat i många bra diskussioner och bra respons från besökarna. Eftersom vi inte anordnar något eget seminarium i år lägger vi istället vår energi på mötesplatsen och det har skapat många bra face to face-samtal. 

Vilka vill ni träffa?
– Tonledande opinionsbildare och beslutsfattare som kan hjälpa oss att sprida budskapet vidare. Svenskarna är kaffeälskare och därför intresserade av vår produkt. 82 procent av befolkningen dricker kaffe regelbundet. För politikerna är det 84 procent (undersökning från Löfbergs som presenteras 4 juli). 

Löfbergs har sju personer på plats. 

– Vi har vår vd, hållbarhetschef och två kaffebaristor från vår kaffebar i Stockholm. Det är stjärnorna på plats. Sedan är vi tre personer från marknad och kommunikation.

Löfbergs anordnar ett mingel på kaffeslattetema. 

– Vi kommer att bjuda på goda drinkar med kaffeslattar i. 

Hur mycket pengar lägger ni på Almedalsveckan i år?
– Vi investerar ett par hundratusen. Det är mycket pengar från kommunikationsbudgeten men vi ser det som en klok investering som ger bra resultat.