LO är sannolikt först ut med film inför EU-valet. Filmen som presenterar LOs kandidat är inspelad på tre företag i Sverige trots att bilden av företag i filmen inte är så ljus.

Johan Ulvenlöv, ansvarig för kampanjer och opinion på LO berättar om filmen:

– Det är en presentation av LOs kandidat Johan Danielsson. Han får lägga ut texten inom en rad områden.

Huvudbudskapet är att EU används av företagen för att få bättre villkor visavi löntagarna. Det pratas om ”skitföretagande” och ”folk går och spenderar åtta jävla timmar om dagen på sitt arbete”.

Trots att företagen inte målas ut så positivt, har LO ändå kunnat spela in filmen hos Gekås, byggbolaget HMB och stålföretaget SSAB.

– Vi träffade medlemmar och begärde tillstånd. Mer komplicerat än så är de inte.

Hur ska ni sprida filmen?
 – Främst genom Facebook, sedan gör vi vissa geografiskt riktade annonser där det finns stora arbetsplatser med omnejd.

Centerpartiet och Moderaterna pekas särskilt ut som fientliga bland partierna.

Filmen är drygt fem minuter lång.

– Vi har gjort avsevärt längre filmer. Vi tar den tid på oss som behövs. Och den viktigaste informationen kommer inom tio sekunder: De är EU-val 26 maj, det finns en facklig kandidat och han heter Johan Danielsson.

Byrån bakom filmen är Great Beyond.