Navid Fard är enligt egen utsago ”Sveriges största business influencer på Linkedin”. Han har 9 200 följare på Linkedin och driver talkshowen HowToTalk som han förklarar ska göra ”impact” i Almedalen i veckan.

– Det har aldrig funnits en digital talkshow som tagit med sitt existerande format in i Almedalen tidigare. Det är helt nytt. Vi ska skapa och nå ut med samhällsnyttiga diskussioner och göra ett avtryck och visa att HowToTalk är här och kommer att fortsätta att vara här i Almedalen, säger Navid Fard.

Cirka fem avsnitt är planerade under Almedalsveckan. I varje avsnitt bjuds en till tre gäster in från företag som exempelvis KIA och NIBE och diskussionerna kommer att variera i såväl tema som nivå.

– Det kommer att vara både brett och nischat med ämnen som miljö, hållbarhet, energi och utveckling.

The Labyrinth står som samarbetspartner till HowToTalk under Almedalsveckan och talkshowen spelas in i ett tält i The Labyrinths trädgård och kan ses av besökare live. Avsnitten publiceras på Linkedin, Youtube, Facebook och Instagram direkt efter sändning.

Hur ska du marknadsföra talkshowen?
– Med tanke på att jag är business influencer och har min följarskara från Linkedin och Youtube så anser vi att vi inte behöver trycka ut det mer. Vi rider på en influencer.

Om gammelmedia knackar på i tältet och vill ha med er i sändning, vad säger ni då?
– Då får de ge ett bra erbjudande.

Hur mycket pengar lägger ni på detta?
– Inte så mycket. Vi tjänar på det.

Dagens Opinion samarbetar med HowToTalk kring sändningarna av Almedalen Idag och Almedalsspanarna.

Alex Mörén
alex@beaconomist.net