Den digitala kiosken, Meganews Magazine, presenterades i höstas och sägs vara framtiden för hur tidningar distribueras och säljs. Istället för att förlagen trycker upp ett stort antal exemplar och skickar ut till olika försäljningsställen kommer den digitala kiosken istället att via nätet kunna ladda ner tidningarna som sedan på bara ett par minuter skrivs ut på plats.
 
Bakom Meganews Magazine står journalisten Lars Adaktusson och hans bror Hans Adaktusson.
 
Inför den stundande lanseringen har duon låtit Innventias jämföra miljöeffekterna av en tidning tryckt i en av Meganews Magazines kiosker med en som trycks och distribueras på traditionellt vis.
 
Resultatet visar att den digitala kiosken har en betydligt lägre miljöpåverkan och släpper ut hela 60 procent mindre växthusgaser jämfört med traditionell tidskriftförsäljning.
 
Kiosken bidrar dessutom till att minska förlagens kostnader och öka försäljningen av tidskrifter.
 
Från förlagen har intresset varit stort från början, säger Lars Adaktusson. Redan från start kommer konsumenterna att kunna välja bland 100-150 titlar från de stora förlagen som bland andra Bonnier Tidskrifter, Aller Media, LRF, IDG och Talentum.
 
– Sedan tror jag att intresset kommer att öka bland de mindre förlagen när vi väl kommit igång. Vi har också fått ett stort intresse från utlandet och vi har i stort sett varje vecka kontakt med utländska förlag och distributörer som vill samarbeta. Vi har fått propåer från Ryssland, Kina, Italien, Spanien, Israel, Peru och inte minst USA, säger Lars Adaktusson.
 
– Det här ligger väldigt rätt i tiden. Det är många som söker både nya försäljningssätt och nya sätt att minska sina kostnader.
 
Hur mycket har ni lagt ner i detta projekt?
– Det är ingenting vi kommunicerar, men vi har inte tagit in kapital utifrån och det finns inga externa delägare.
 
Har ni några mål eller prognoser på hur stora intäkterna kan bli?
– Det är för tidigt att säga. Naturligtvis är det alltid ett risktagande i ett sådant här projekt, men den respons som vi fått från inte minst utlandet visar att det här är en idé som många tycker är intressant och som vi är övertygade om håller.
 
Han har själv flera gånger i år varit på besök hos amerikanska förlag som inte bara visat intresse att sälja sina tidningar i Sverige via kiosken, utan också att importera den till USA.
 
Den första kiosken kommer att ställas ut i Mood-gallerian i Stockholm i mitten av juni. Meganews har också avtal med flera andra återförsäljare och kommer senare att placeras på bland annat Stockholm-Skavsta flygplats, Karolinska universitetssjukhuset och även Ica Maxi. 
 
Tekniken har tagits fram av printerbolaget Ricoh, teknikföretaget Sweco och industridesignföretaget LA + B.