Med kampanjen Släpp sarongen vill Allers lansera sin sajt Allas.se bland kvinnor. Kampanjen handlar om att kvinnor ska våga visa upp sig som de är på stranden. Allers tar även upp den infekterade frågan om burka på stranden.

– Många människor mår dåligt att av att de har inte vågar visa sig som de är, man kanske har en stomipåse eller bortopererat bröst. Det tycker vi är dåligt. Vi tycker att alla människor har rätt att visa upp sin kropp som den ser ut, säger Susanne Lindén, ansvarig utgivare Allas.se.

Kampanjen består av fem kampanjfilmer för Youtube där kvinnor av olika slag visas upp i baddräkt. Kampanjen består även dels av artiklar som redaktionen gör och som bygger på intervjuer med olika kvinnor och dels på kvinnor som skriver egna berättelser, bland annat influerare inom Allers och redaktionella medarbetare.

– Det kommer många berättelser om kvinnor som berättar hur de upplever detta.

Hittills har Allas fått ett ”oerhört gensvar”.

– Bland annat har vi en Facebookgrupp, Släppsarongen, som ökar på.

Även om kampanjen heter Släppsarongen, ska det inte läsas bokstavligen, till exempel vad gäller diskussionen kring burka på badstranden.

– Vi tycker att man ska få välja själv. Om det finns kvinnor som väljer att använda burka, ska de få känna sig bekväma med det.

Allers tidningar och sajter pumpar ut tips om hur kvinnor ska sköta sin hälsa och klä sig. Hur ska ni ändra ert redaktionella manér så det ligger i linje med er kampanj?
 – Det är upp till var och en att välja hur man vill leva och klä sig. Man kan välja att titta på modet och hälsa, äta nyttig och vara klimatsmart är aldrig fel.

Tidigare har Veckorevyn gjort en hel del av denna kampanjjournalistik bland annat på temat våld mot tjejer och uppmaningar till tjejer att gå att rösta. Är det Allers tur nu?
 – Det är många som har gjort detta tidigare. Vår sajt Baaam har gjort många satsningar av liknande art.

Hur ska kampanjen konvertera?
– Självfallet vill vi att så många som möjligt ska läsa våra artiklar.

Så ni marknadsför Allas.se?
 – Självfallet. Vi lanserade Allas.se i mars. Kampanjen är en del av det gedigna journalistiska arbete vi gör varje dag.