Betalupplevelsernas Mecka, Klarna, har anställt en av kommunikationsbyrån Primes mest drivna krisexperter.

Det är Filippa Bolz som går till Klarna i april för ett jobb i corp com-teamet (laget för varumärkeskommunikation).

– Jag ska jobba med reputation-frågor (anseende). Det är det jag har jobbat med på Prime. På Klarna finns både utmaningar och möjligheter och jag har mycket erfarenheter av kriser som jag kan tillämpa i fall det skulle behövas, säger Filippa Bolz.

Hon tillhör en ny generation krishanterare som inte har gått den långa vägen med decennier av harvande på någon tv-redaktion.

– Jag kom direkt till Prime år 2016 från Uppsala och jobbade med Carl Fredrik Sammeli (Primes grundare) som management-trainee under ett år. Det var ett otroligt tempo. Jag gillar när det händer mycket. Därför känna Klarna helt rätt. De håller högt tempo och har högt i taket.

Hur gick det till?
 – Det var Johan Gustafsson (Klarnas kommunikationschef), som, också har varit på Prime, som hörde av sig. Han sa att han behövde en person med min profil, säger Filippa Bolz och utvecklar:

– Jag har jobbat med kommunikation för startups och då är det snabbfotat. Jag har också jobbat som tillförordnad kommunikationschef i höstas för Haldex när de behövde återskapa förtroendet. En av mina största uppdrag på Prime är att ha varit projektledare för Electrolux-kontot. Jag tror att kombinationen är bra för Klarna.

–   Så gick allt väldigt snabbt. Det var svårt att tacka nej till resan Klarna har framför sig.

Vad ska du åstadkomma?
 – Vi kommer att få sätta oss ner och bestämma mer specifikt när jag börjar.

Vad får du för lön?
 – Det spelar ingen roll i det här sammanhanget, men jag har fått en lön jag är nöjd med.