Den 14 augusti släppte The Mauler tre nya snusprodukter under Swedish Match varumärken General och Göteborgs Rapé One. Om detta berättade bland annat Aftonbladet på sina sportsidor. Snuset har the Mauler marknadsfört också på Instagram.
Det anser Konsumentverket som för någon vecka sedan eget initiativ öppnade ett ärende och konstaterade att marknadsföring av Swedish Match snus stred mot paragraf 14 i Tobakslagen.
 
I ett brev till Konsumentverket försöker The Mauler förklara samarbetet med Swedish Match, trots att Konsumentverket har drivit ärendet enbart mot The Mauler AB och inte ens nämner den svenska snustillverkaren.
 
”Bakgrunden till det aktuella inlägget är ett produktsamarbete med Swedish Match men jag vill förtydliga att Swedish Match varken bett mig eller betalat mig för att publicera inlägget. Tvärtom har Swedish Match informerat mig om tobakslagens regler om marknadsföring.”
Det är i stället av ”passion” som The Mauler, som också är huvudperson i Coops nya reklamfilm, har produktutvecklat snus åt Swedish Match.
”Mitt Instagram-konto är personligt och där delar jag med mig av hela mitt liv, dvs. allt från min idrottskarriär till min familj med fru och barn. På samma sätt ville jag visa mina följare vad jag ägnat mig åt under en längre tid, nämligen att ta fram en egen snusserie tillsammans med Swedish Match.”
 
Kristina Wallin på Konsumentverkets rättsenhet berättar att The Mauler AB har tagit bort inlägget.
– Han har tagit bort den aktuella marknadsföringen, säger hon.
Därmed är ärendet avslutat för Konsumentverkets del.

Och annars?
– Då hade jag lämnat över ärendet till rättssekretariatet som för att bedöma om vi skull ha vidtagit ytterligare åtgärder.
 
”Det är inte ovanligt att det inkommer anmälningar till Konsumentverket, ofta från olika mer eller mindre organiserade anti-snusaktivister. Ett exempel när vi blev anmälda för vårt samarbete med Pride, som uppmärksammar alla människors lika värde, och tog fram en särskild snusdosa inför Prideveckan. Det är väl ett sätt att hålla skattepengarna igång antar jag, men det är sällan de når någon framgång. Vi sätter inte något på marknaden utan att dessförinnan ha bedömt att vi uppfyller svensk lag”, mejlar Swedish Match kommunikationschef Johan Wredberg.
 
Han berättar att Swedish Match inte har ”någon åsikt” om The Maulers bild på Instagram ”som han såklart var stolt över”.
”Vi har ingen åsikt om det annat än att Konsumentverket får avgöra om något fel har begåtts. Det är kanske inte så konstigt att Alexander ville berätta för sina följare att han medverkat i ett väldigt stort projekt.”

Swedish Match kommentera inte sina samarbetsavtal ”på grund av sekretess- och konkurrensskäl”.

"Men vi behandlar våra samarbeten på samma kontrollerade sätt som vår egen verksamhet. Som marknadsledare i en bransch som vissa anser vara kontroversiell finns det ingen anledning att utmana gott omdöme."

 

Dagens Opinion har sökt The Mauler.